Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 699 ggr
BettySue
0

Nysningar

Idag köpte jag en till råttflicka, en ca 6 veckor gammal pew. Jag köpte henne från en djuraffär, eftersom jag inte hittat någon pew någon annan stans. Flickan kom från en uppfödare i småland till stockholm idag, så hon har haft det lite stressigt idag. Nu är det så att hon nyser hela tiden. Hon är pigg och nyfiken men nyser och nyser. Jag såg att hon transporterats i spån, tror ni att det kan vara därför hon nyser? Eller är hon förkyld? Gah jag är orolig, eftersom jag har två råttor till hemma, och vill verkligen inte att de ska bli sjuka också. Vad kan jag göra för att få henne bra?

BettySue
0

Snälla någon svara!

sareri
0

Råttorna på djuraffärerna här hos mig nyser också mycket. Dom använder också spån i råttornas burar, så dte är kankse det som orsakar nysningarna.

Du kan använda ett annat underlag och se om det går över, om inte kan du kolla upp det hos en veterinär.

Mischa
0

Kan vara dammet från spån, kan också vara förkylning.

Ge dom lite rött te.

≧◔◡◔≦

CamillaS
0

hur länge har du haft henne då? råttor kan ju nysa för att ränsa luftvägarana för att få in lukter bättre. eller så kan hon vara föskyld…

Daydreams
0

Råttor kan nysa av förkylning, stress, bottenmaterial. Köper man från en djuraffär har råttorna troligtvis suttit med en massa andra råttor och personalens och besökarnas hygien är ju inte den bästa.

Karmatarerskanise
0

Kanske bör sätta henne i egen bur ett tag, men ordentligt bottenmaterial, ge rött te och se om det blir bättre?

BettySue
0

tack så mycket för svaren. Jag har bara haft henne i ett dygn, men stress tror jag inte det är, hon verkar lite snuvig också. Hon sitter i ett eget rum nu och så ska jag köpa rött te idag.

#2 Hur länge har du haft dina djuraffärsråttor?

Ladyinred
0

Det kan ju vara så enkelt att hon har fått vara ute lite för mycket på resan från uppfödaren till djuraffären och sen vidare hem till dig. Mina råttor brukar kunna bli lite snoriga ett par dar efter det de har varit ute och åkt.

sareri
0

# 7 Nej jag har inga råttor, jag väntar fortförande på dom rätta råttbäbisarna :)

Jag brukar ibland gå och kela lite med dom i djuraffären. Men p.g.a deras dåliga hälsa och temprament, som beror på djuraffärens dåliga skötsel, så vill jag inte köpa ifrån dom.

darkness
0

de kan ju nysa när det kommer adra lukter det gör mina råttor….  de gjorde alla mina råttor i början och jag har haft många om du går in på min press och kollar

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

BettySue
0

mm men hon nyser ganska häftigt. Men nu har jag gett henne rött te med vitlök och honung. Fast jag vet inte om hon dricker det, hon är ju så liten så det låter inte från flaskan. Hoppas det i alla fall. Hon verkar vara pigg och nyfiken så förhoppningsvis så blir hon bättre snart :)

sareri
0

Ja vi får hålla tummarna för det! :)

BettySue
0

Tack!