Skrämd råtta!!
Vi har precis fått hem en liten kattunge till vår familj. Han är väldigt nyfiken och gick in i mitt rum (där råttburen står.) Råttburen var helt stängd och jag gick efter för att ta ut honom ur rummet. Men det räckte för Totte (råttan) att se katten nosa på buren, för att bli alldeles vätskemängd. Han blev jätteöveraskad och sprang blixtsnabbt och gömde sig. Nu sitter han i ett hörn av buren och vill inte komma ut. Katten är på nerevåningen. Jag har gett Totte lite mat ut handen och så men han vill fortfarande inte röra sig. Tips? :( Tacksam för svar!
låt det ta tid, dom blir rädda med den nya doften. men efter ett tag så kommer det bli som vanligt.
prata bara uppmuntrande, gör som du brukar, osv för att stärka att inget är farligt. Så kommer det smitta av sig, här har råttorna makten och jagar katterna istället ;)
Tack för svaret! :) Ja, den här katten är ju knappt större än råttan så jag är förvånad att det inte blev tvärt om ;)
det är ju en annorlunda lukt, och om inte råttan är van vid katter tidigare eller har en äldre råtta som visar att det inte är nån fara så är det inte så konstigt att den blir rädd och OJ vad många trådar du hade ute såg jag nu xD
Råttor är sällan rädda så länge, nyfikenheten tar snart över igen.
Sidonot: Vilken underbar autokorrigering :):
"Men det räckte för Totte (råttan) att se katten nosa på buren, för att bli alldeles vätskemängd."