Hjälp!
Idag när jag städade buren märkte jag att min ena råtta haltade, vilket han inte gjorde igårkväll när han fick komma ut och springa.
Tänkte först att det antagligen bara var ett bett eller något.
Men jag lyfte upp honom och kollade på benet och han kan inte röra det alls, och det känns brutet. Ska ringa och boka tid hos veterinären nu så vi kan åka imorgon. Hur kan det ha hänt? Han bor i en SRS med två andra killar…
Hur kan en veterinär fixa ett brutet ben?
Hälsningar, Missan och djuren! ❤️
Sajtvärd för Border Collie iFokus
tror det kommer mest handla om att se till att han rör sig så lite som möjligt, bästa är nu nog att skaffa en sjukbur som är låg så han inte anstränger benet
Jag hade en tjej som var lite "rund", och hon stukade frambenet i ett lite väl vågat hopp för hennes vikt så att det var svullet och smärtsamt.
Fick lite Metacam av veterinären för att ta värsta udden av smärtan (men inte ta bort den helt, för då är risken att hon belastar och gör det värre). Sedan envåningssjukbur tills det var bättre. De andra råttorna fick turas om att vara sällskap med henne i sjukburen.
Svullnaden gick aldrig ned helt, men hon fick tillbaka full rörlighet och blev smärtfri.
Nu har vi varit hos veterinären och dom tror inte något är brutet. Dom sa att det kan vara något i skulderbladet, och om det inte blir bättre ska vi åka in och rönka.
Vi fick iallafall Metacam med oss hem och lilla Spider har flyttat in i en hamsterbur. :)
Hälsningar, Missan och djuren! ❤️
Sajtvärd för Border Collie iFokus