kyklingben
alltså, jag läste någonstans att man fatist kan ge kykling ben till råttor för att dom kan gnaga sönder dom utan att det fastnar några flisor i halsen på dem, någon som vet om det är helt Ofarligt att ge råttorna det?
Yes, man kan ge de kycklingben :)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Men de ska vara råa eller kokta minns ej vad av det. Kyckling ben splittras så av den andledningen ska man ej ge detta till hund eller katt. Tror de ska vara råa men låter en annan svara på det.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Låter ju smidigt om dom kan få sig en måltid plus en liten sysselsättning med benet samtidigt :)
jaså kan man ge rå kyckling till råttor? klarar dem av det? menar vi människor måste ju ha helt genomstekt :D
Rå kyckling skulle jag aldrig ge..

Råttor kan äta både rått och tillagat kött. Det är väldigt sällan som kycklingar i Sverige har salmonella så det ska inte vara någon fara. Men om man vill vara på den säkraste sidan så bör man ju tillaga den.
#2 Det är hundar och katter som inte får äta tillagad fågel, fisk och fläsk eftersom att benen splittras och kan fastna i halsen. Råttor och andra gnagare maler ner benen i så små bitar så det är ingen fara för dem. :)
Jag brukar ge mina råttor kycklingben rätt ofta då jag själv är kycklinggalen så de äter jag rätt ofta. Men jag brukar inte koka utan göra i ugnen eller köpa färdig grillad. Ska jag sluta ge dem såna ben då?
Varför skulle de bara kunna äta råa eller kokta ben?

#7 Nej, man kan ge dem det. Läs mitt tidigare svar så står det att det är katter och hundar som inte får äta tillagad fågel. Råttor kan äta det utan problem. :)
Jag tolkade det lite fel för i första inlägget står det att ja man kan ge dem det och sen i nästa så skrev du (zimzon) men de ska vara råa eller kokta minns ej vad av det.
Jag trodde då att du menade till råttorna och inte till andra djur utan liksom att du la till det efteråt.
Men då vet jag hur det ligger till.

vad bra då ska jag ge dom det nästa hång vi käkar kyckling här hemma! menn, vill atlltid vara på den säkra sida, man kan väl ge dom rå köttfärs också?
jag skulle aldrig vilja ge rå kyckling till mina djur, det var senast i februari i år som en svensk kycklingfarm här i skåne fick döda MASSVIS med kycklingar och höns.
finns info om det här:
http://sydsvenskan.se/skane/article215752.ece
jag skulle inte vilja riskera att det kan finnas i kyckling:/

vi hade nyss ett stort parti med färs från irland som fick dras tillbaka från afffärerna pga salmonella. Tror säkert det är bra med råa grejer till råttorna men känns inte som att köttet man köper är tillräckligt säkert för att våga ge dom utan att tillaga det.
#12 Jag känner så med. Det är så otroligt dumt att chansa på att de är bra. Det tycker jag iaf. Jag skulle inte våga>_<