Rubbad råtta
Det är så att jag vid flera tillfällen blivit erbjuden ensamråttor som folk tröttnat på. Senast igår… Och jag blir lika förbannad varje gång och förklarar med hårda ord vad de här människorna utsätter sina djur för. Och att råttan är förstörd (trasig) och olycklig. Den går inte att sätta ihop med andra råttor. Men jag funderade lite på hur lång tid det tar för en råtta att bli rubbad igentligen?
vissa hanar är väl en sak men jag tror nog det hänger rät tmycket på äagren :-/
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Jag köpte en honråtta från en zooäffar (det var innan jag förstod det med privatauppfödare) Hon satt ensam det och hade tydligen gjort det väldigt länge då alla hennes kullsyskon var bröder :/
Hon var knepig. Hon var rädd för alla människor och andra råttor. SÅ jag fick ta allt väldigt långsamt med henne. Men jag lyckades till sist (efter ca 5 månaders arbete med alla henne beteenden) få henne att funka ihop med min första tjej från privatuppfödning (tuva). tyvärr dog min zooråttis för inte länge sen men tuva lever än.
Så ja.. det tar nog inte lång tid att få dem "rubbade" men det går att fixa till! om man tar det långsamt ohc på råttans villkor!
Ja rubbad kanske va ett felaktigt ord. Men de kan få så många oönskade beteenden som jag inte vet hur jag ska benämna annars. Men kan en råtta lära sig råttspråket igen om det en gång är glömt?

Det beror ju på hur stort trauma den har varit med om. Det är ju två skillda saker om t ex råttan sitter i en liten bur utan att få gå ut eller om råttan blivit misshandlad. Råttan som får sitta i en trång bur utan inredning och inte får gå ut kan bli rubbad efter ett tag men det går ju lätt att få bort. Men en råtta som blivit misshandlad beror det ju på råttans personlighet och temperament det kan ju ta 1 vecka kanske tom mindre upp till flera månader innan den blir förstörd av det.
Tycker det är verkligen tråkigt att höra att sådant händer hela tiden! Inte bara med råttor utan med vilka djur som helst som blir dåligt behandlade. Blir riktigt ledsen, frustrerad och arg!
Ja det är en jobbarkompis till min kille som hade frågat om vi ville ha råttan… Vet inte hur gammal den är eller nån ting. Men vi skulle dit nån da och titta på den. Får se om det finns nån räddning för den stackaren :(