Om löss ! =/

Nej, råttlöss smittar endast mellan råttor, möss och i vissa fall gerbiler.
Människor har en sorts löss, hndar och katter har en annan och råttor har en annan. Ohyra är oftast artspecifik och smittar endast mellan ett fåtal arter som då är väldigt lika varandra.

Det smittar som sagt ej till råttor,men om råttor får så kan du få,men de biter möjligtvis bara dej,men överlever ej på dej.Min råttor jag hade för några år sen fick löss och jag blev biten av dessa löss,men det vsr inget jag fick mer än så.Jag var då rädd för att de skulle smitta mej pga att antecimex hade varnat mej för det,men fick snabbt veta av vet. att så ej var fallet.Jag hade då aldrig varit med om löss eller annan ohyra på råttor så jag tog och lämnade prover till anti. för att få veta vad det var m.m.Men som sag på din fråga kan du vara lugn.

förstår inte riktigt^^
men om en människa har löss, kan de smitta till råttan då? :s

#3 Nej,det är olika arter av löss om man säger så.Så de kan ej överleva på råttor och lössen som råttor får kan ej överleva på människa och så.Det gäller även andra djur=kattlöss överlever ej på ex människa och tvärt om.Jag hoppas det går att förstå vad jag menar.Annars får någon som kan förklara bättre göra det. :)

nej men nu fattar jag! haha sega jag.. >.>^^ =)

#1 råttornas löss smittar väl inte till möss? Det smittar väl bara till rått-släkten som hamstrar osv. Möss är ju inte i samma släkt så det smittas väl inte så?

#6 Jo, möss tillhör familjen råttdjur. Råttor och möss får samma sorts ohyror och kvalster. Hamster och gerbil tillhör också samma familj, men jag har bara hört om gerbiler som blivit smittade. Men hamstrar borde ju också kunna smittas då.

#7 Jaja, där ser man:P Trodde det från början också men sen har jag för mig att någon sa att de inte var i samma släkte. Men då får man rätta sig tillbaka ign:P