Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1064 ggr
Kryddan803
0

Sjukdom?

Hjälp! _Smiley frown
_

Min ena råtta har rosslat ett tag nu och vet inte vad det kan vara eller vad jag borde göra.

Jag har gett dem te några dagar i veckan under flera månader (rooibos mangostan & vanilj och rooibos blåbär och vanilj) med vitlök några av gångerna men det gjorde ingen skillnad. Bytte ut hampaströet mot toa-lätt och hon slutade rossla ett tag, men har nu börjat igen. 
Jag förstår verkligen inte varför Smiley frown
Har köpt Echinagard men hittar inget om hur mycket och hur ofta man ska dosera?
Vad kan det annars bero på, om det inte är förkylning?
Har bara märkt av rinnig näsa en gång och det var knappt något alls och de fnyser bara till när de är lösa i rummet och nosar runt.

Är det troligt att det kan bero på det jag torkar ur buren med (oparfymerad såpa och vatten), att jag behöver städa den oftare (städar en gång i veckan) eller använda oparfymerat tvättmedel? 
Hon verkar pigg annars, äter som hon ska och är hur glad och go som helst.

Vet dock inte om min andra råtta har samma symptom (Har inte märkt av något iallafall) då man inte får röra vid henne överhuvudtaget Smiley unsure

Nymphadora
0

Det kan ju vara ett tidigt stadie av mykoplasma. Har rosslet tilltagit eller ligger det "på samma nivå" som när du först upptäckte det?

zickan
1

Finns en rad olika bakterier och virus som liknar myko. Oftast handlar det int eom myko i förstahand. Ofta kommer myko efter råttan haft nått annat en tid så immunförsvaret sjunker och mykon "aktiveras"
Tror mer din råtta har åkt på en förkylning eller nån bakterie i luftröret. Kan behöva medicineras om det inte går över eller blir sämre inom en vecka. Behöver inte va att alla är sjuka i samma bur. Brukar bara va en eller två. 
Ge näringsrik mat och akta drag. Kan även ge nån droppe kanjang i vattnet. Ofarligt som kan hjälp att stärka immunförsaret. 

Annars mediciner med baytril, vibranord, bactrim eller liknande. Veterinären lär skriva ut vad de tycker passar bäst. För att få veta om det är myko måste bakterie provning tas. Det görs aldrig. Veterinärer slänger bara ur sig en gissning. Mariotet av fallen fungerar medicineringen. Eller får man byta till en annan medicin då de tar olika. Men tar nån medicinering är det troligen inte myko utan nån annan hög med bakterier som råttan åkt på. De kan åka på lika mycket som vi människor. Myko har ingen cellvägg och går inte medicinera bort på samma sätt. Mer hållas i chack och behandla sekundära bakterier som ev kommer på råttan när dennes immunförsvar är lågt.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.