de bråkar
mina råttor har börjat slåss. fick en ny råtta för ett par veckor sen men de har börjat slåss först nu. blir jätteorolig. en av de gamla råttorna har en sårskorpa på ryggen.
mamma säger att vi borde ge bort honom, men vill verkligen inte det då ag blivit så fäst vid honom. han är väldigt gosig och så så söt.
vad ska jag göra åt detta?
Do as you would be done by - And think for yourself
Om de är så han är yngre, & hane så kan de ju vara att testosteron'et sätter igång nu om han börjar bli i tonåren (om de är så man säger.) - nu tar jag över till en liiiite mer råttkunnig
#1 men en av mina andra råttor är en måad äldre (de är 4 o fem månader) o han har aldrig bråkat med nån av de andra råttorna. men finns det inget jag kan göra åt det? de slåss ju så att det börjar blöda och jag blir jätteorolig.
Om det börjar komma blod är det ingen bra sak, det som sagts tidigare är om blods dras så kan man förvänta sig att dom inte kommer gå ihop.
men med mycket försiktighet osv så kan det gå iafl, men läs artiklarna då om introducering - Det som kan behövas, MEN krävs mycket efterforskning och magkänsla är att kastrera den hane som verkar agressivast. Men då måste man vara säker på vad som sker i sin bur.
Annars kan det vara en lösning att han får bli ensamråtta eller flyttar ihop med en annan råtta om det är så att det är dom äldre som inte vill acceptera honom
#3 tack för svaret men menar du att jag ska låta dem två som bråkar vara tillsammans lite själva (när jag håller koll på dem) eller?
känns som att det är jag som gjort något fel och det är därför de bråkar :(