Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 282 ggr
me_and_my_rats
0

tand vård

kan råttornas tänder bli för långa så man måste klippa dom??

dorkey
0

Ja, om de inte får något hårt att slipa ner tänderna på. Men oftast brukar det inte vara några problem om du har träsaker och ger dem Torrfoder. Dessutom kan de fila ner tänderna själva genom att gnugga tänderna. (gnislla tänder)

zimzon
0

Ja, det kan hända men är väldigt ovanligt. Tecken på tandproblem är tex att råttan inte kan äta normalt och blir mager. Så länge råttan äter normalt och alla tänderna ser ut att vara lika långa så är det ingen fara.

me_and_my_rats
0

okej men vilket foder är bäst?+ vilket foder brukar ni ge era råttor??

me_and_my_rats
0

och var köper ni det??

zimzon
0

Mina råttor får en vanlig müsli som Torrfoder, sedan får de matrester och och allt möjligt egentligen varje dag. Råttor har ungefär samma näringsbehov som vi människor så om man går efter kostcirkeln så kan man vara ganska säker på att de får i sig allt de behöver.

Sedan finns det råttpellets eller labbpellets som det egentligen heter. Det ska innehålla allt råttorna behöver. Det är stora ljusa pellets.

zickan
0

jag köper müsli på öb billigt och blandar i lite div saker jag kan hitta. lite extra frukt, osötad cornflakes, hirs, bovete, lin, solrosfrön, jordnötter, sesamfrön, div fågelblandningar, råttpellets. Torrfoder ser jag till att det alltid finns i buren.

mat jag äter får de varje kväll lr så kör jag lite stor kok och fryser in i små portioner.
råttor behöver nästa samma kost som vi gör. fast sedan får man ju tänka sig lite för på fett, starkmat, advokado ect som är lite onyttigt och farligt vid mycket.

sedan kan man alltid gömma undan lite mat i tex toa rullar som är igentäppta på sidorna, sätta ner maten i en kartong och sätt igen locket lr lägga ner lite grönsaker i en skål med vatten. lite underhållande och stimulerande att få jobba med att hitta sin mat. vatten skål med ärtor att fiska upp är stor favoriten här.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

me_and_my_rats
0

tack för tippsen ska prova