Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 880 ggr
Emi&Musse
0

Burinredning

Hej! Jag funderar på att i framtiden att skaffa två underbara råttor och jag har då lite frågor angående hur man ska ha det i buren.

Jag undrar till ex ska man ha typ två saker av allt? Som ska man ha två vattenflaskor och två toaletter mm? Eller delar råttorna på allt? 

Sen skulle jag verkligen uppskatta om ni kunde skriva lite saker också som är bra att veta innan man skaffar eller något man bör tänka på.

Tacksam för svar!🙂

Karmatarerskanise
0

Råttor delar på sakerna.

Köp råttor från en riktig uppfödare och inte i djuraffär eller från privatperson. Och köp gärna större bur än minimimåtten. Tänk höjd. Och blanda ditt Torrfoder själv. Det är mycket bättre än att köpa färdiga blandningar.

R4ttus
1

Råttor delar mer än gärna på alla sakerna =)

Var noga med galleravståndet. Unga råttor kan klämma sig igenom mindre galler än man tror, och i värsta fall om gallret är för brett så kan de klämma igenom huvudet och fastna t.ex. Då kan det sluta riktigt, riktigt illa.

När det gäller burinredning är råttor knepiga djur …

*De vill ha mycket yta.
*De vill ha det trångt och bökigt.
*De vill kunna springa och klättra
*…samtidigt som de vill kunna smyga, åla och gömma sig.

Men det gör också råttburar väldigt roliga att inreda! 🙂 Det måste minst finnas åtminstone ett ställe i buren, ett hus eller något, där de kan känna sig ordentligt gömda om de skulle bli skraja av något ljud eller så.

De tycker också det är roligt när man möblerar om mellan varven, eller bara slänger in något nytt. Får du en kartong över i passande storlek så är det bara att hiva in t.ex.

Tygbitar, tidningsremsor, toalettpapper, hushållspapper är populärt att boa med och låter dem vara kreativa.

Ett tips är dock att tänka "lättstädat" när du inreder. Det vill säga inte för mycket trä-inredning då det riskerar att lukta extremt mycket kiss med tiden. Personligen tycker jag om att ha ganska mycket av trä, tunnlar, tjocka klättergrenar och ibland trähus. Trätunnlarna sliter de ut och då köper jag nya, grenarna går att tvätta med kokande vatten, men husen är bara att slänga efter en viss tid. Så det är en smaksak  beroende på hur mycket tid man vill lägga på att hålla borta kisslukten/eller hur mycket pengar man vill lägga på att köpa nytt.

Jag rekommenderar att titta igenom den här Burtråden, så kan du nog få mycket inspiration. http://rattor.ifokus.se/discussions/52a466e5ce12c47b2500200a-bildtradvisa-era-burar