problem med andningen??
Hej jag har två råttor och dom nysser ofta och verkar ha nått i nässan. och den ena bertil han verkar ha problem o andas han typ hoppar till ibland asså inte mycke men så lite det är svårt att förklara. kan det vara nått fel?? ska jag gå till vetrinären? jag har inte spån i buren för jag har hört att det inte är bla just för att det fastnar i nässan en a´massa dam men jag har haft. kan det vara kvar?? jag sluta med det för lite mer än en vecka sen, har haft den i en månad lite mer. (sen ca den 25 agusti) snälla hjälp mig är orolig.

Nyser de väldigt ofta eller bara någon gång ibland? Om de nyser ofta och är lite röda i näsan eller ögonen så är de nog förkylda. Det brukar gå över av sig själv inom en vecka. Om de rosslar när de andas och de verkar må dåligt så bör du ta dem till veterinären för då kan de ha lunginflammation eller mycoplasma. Rossel låter ungefär som billjud från lungorna eller som en kaffekokare. Men om de är pigga och verkar må bra så kan du avvakta och se om de blir bättre. :)
Att han hoppar till ibland låter som att han har hicka. Det får de flesta råttor ibland. Särkilt ungar brukar hicka väldigt ofta och det är helt normalt. :)
Passa gärna på att tvätta buren (efter en månad)
och sätt nytt spån som vanligt….
Så hoppas jag dom kryar på sig.
M

tack,men är det inte såatt man inte ska ha spån till råttor??
dert är vad jag har hört för att dammet från spånet täpper /lägger sig i luftgången?

Nej spån är inte bra för råttor,finns papperspellets och själv har jag vanliga hela tidingar (som de snabbt biter sönder till mindre bitar så de kan bädda med det m.m. ;) ),men spån ska ej råttor ha!Så där har du rätt!
Det är som Zimzon #1 säger.
Nyser de med snor, dvs är röda runt nos eller ögon så är det nog en förkyldning.
Nyser de mycket men utan snor eller något, så är det bara mycket nyfikna och luktar runt mycket. Eller har hicka ^^
Nyser de som punkt ett, fast de rosslar och verkar må lite smått dåligt, kanske är lite seg av sig eller äter dåligt så ska du kontakta veterinär för det kan vara mycoplasma eller lunginflammation.

det är inget utav det. den ena egon han fnyser *puff* och sen typ gör han som när dom tvättar sig drar "händerna" ner mot nosen som om han frsöker få bort nått där inne.
men bertil tror hag har hicka men det är lite läskigt för det är som att hjärtat hoppar ett extra slag hela tiden så han hoppar tilllite.