Vad består ditt torrfoder av?
Hej alla nya och gamla rått-tokar! Här har man inte varit aktiv på många år, men nog har man kikat in lite då och då, spanat nyfiket och längtat efter råttisar igen. Men nu äntligen, för några veckor sedan fick jag hem två pojkar från Zickan's efter många års uppehåll och nu börjar det bli dags att ta tag i den gamla hemsidan! Man lär sig något nytt om råttor, varje dag. :-)
Nu till torrfodret! (vilket jag aldrig varit expert på). Vad består er av? och vad tycker ni, är väldigt viktigt att prioritera (förutom de 4-sädesslagen förstås) ?
Min ekologiska torrfoderblandning till två växande grabbar är:
* Störst del, Havre- Korn- Vete- och Rågflingor
* Störst del. 4-korns kross (Skalat havre, vete och råg i bitar)
* Liten del, cornflakes (majs) och puffat ris
* Liten del, bovete (helt)
* Liten del, dinkelflingor
* Liten del, vetegroddar
* Liten del, pumpa- och solroskärnor
* Mindre del, linfrön
* Mindre del, quinoa (röda)
* Mindre del, torkad frukt (plommon, aprikos, päron och äpple)
* Pytteliten del, små bitar torrfoder för katt
Vad består er av? Har ni bilder och vill godkänna att eventuellt hamna på min hemsida så skriv det gärna i sådana fall. :-)
Jag varierar från gång till gång på vad jag får tag på osv. Jag vet inte helt på hur mycket jag blandat ner av allt. Mycket finns det ännu kvar av till nästa blandning.
Fyllar 2 stycken 55liters och en mindre med inte allt listat nedan som kanske är på 30liter.
Se om jag nu mins allt jag slängde ner.
15 kg säck Jrfarm råttfoder. Allt är använt.
1 Säck kornkross. Mycket kvar till nästa blandning.
1 Säck havrekross. Mycket kvar till nästa blandning.
1 Halv sopsäck av nån form av hundmat jag fick av grannen. Också mycket kvar.
5kg fågelfrö
2 gb backar med egentorkad äppel
1 gb back med egentorkade blåbär
½ gb back med egentorkad morot.
1½ gb back med egentorkade örter.
1kg torkade insekter.
½-1 påse selective råttfoder jag fick av kompis.
Tror inte det är mer som är i den nuvarande blandningen. Hann inte torka rotfrukter osv innan jag åkte iväg en vecka på semester. Men planen är att torka lite mer själv hemma till dom. En hitt råttorna och matte älskar är torkad broccoli.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.