Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 866 ggr
Knabbo
0

Nybörjarr

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har fått ta över en bekants två små råttkillar då dom inte hade den tiden för dom dom trodde dom skulle ha. Dom är snart fem månader gamla. Så jag har en del frågor, har aldrig haft råttor själv men andra gnagare. Vi har googlat och läst på så mycket vi kan. Så hoppas att ni kunde vara snälla och hjälpa oss med svar? Dom verkar inte ha hanterat dom så mycket, dom kommer fram när man kommer med mat osv, när man sticker in handen så kan dom sätta upp tassarna och lukta och är nyfikna men springer iväg när man försöker ta på dom. Hur får man dom vana vid hantering på bästa sätt? Man vill ju inte bara grabba tag i dom, då blir dom väl mer rädda för en? Vi vill ju att dom ska vara trygga med oss i familjen och vara med oss hemma. Sticker man in fingret genom gallret så låter dom en liksom peta/klappa på dom med fingret. Sen undrar jag om det finns nåt som dom ABSOLUT inte ska äta? Googlar man får man lite olika svar. Hur mycket färsk mat så att säga ska dom ha varje dag? Går det att få dom sluta göra sina behov över hela buren? Dom har en toalåda som dom använder ibland, men dom gör gärna sina behov lite överallt. Och hur inreder man buren på bästa sätt? Vi har lite leksaker, hängmatta, toalåda och några hyllor och ett hus dom kan boa i. Dock då gillar dom bättre att ligga på högsta hyllan och sova än att sova i huset. Sedan en sista fråga, dom kan ju småbråka emellanåt, men Bruce bråkar nästan alltid på Fracessco när dom fått in ny fräsch mat i buren. Han försöker även sno hans mat direkt ur tassarna på honom, är det vanligt? När Francessco kommer och ska ta mat så börjat alltid Bruce med honom. Det slutar med att dom brottas en stund och när nån piper så är brottningen slut. Sen är dom bästisar igen. Är det vanligt med sån här rivalitet? Förstår att dom kanske försöker reda ut vem som bestämmer. I andra situationer så verkar Francessco vara den som bestämmer. Ursäkta för världens längsta inlägg med tusen frågor typ, men vi vill att våra killar ska ha det så bra som möjligt hos oss. Vet vi inte så vill vi får hjälp från erfarna råttjägare :)

[mitzylinnea]
2

Här kan du läsa en massa!

Knabbo
0

Åh vad bra! Tack så mycket!! :)

[mitzylinnea]
0

Så lite så, lycka till :)

sarakaka
0

Rivaliteten
Råttor är flockdjur som har en rangordning. De kan kivas och brottas för att se vem det är som bestämmer, vilket är särskilt vanligt vid någon form av förändring som nytt tillskott till flocken eller flytt.

Få råttorna tama
Aktivera råttornas sinnen och få dem att bli vana och trygga med dig. Ta en stor tröja som du har som "råttröja" och knyt ett skärp eller snöre runt midjan och stoppa sedan in dem där i. De kommer att vänja sig vid din lukt, hur du känns, att vara nära dig och din röst. Du kan till exempel gå runt och sjunga eller prata för dig själv. Det är mitt bästa råd och mycket enkelt att genomföra. Det är bara att stoppa in dem där när som helst och sedan borsta tänderna, plugga, laga mat eller vad som helst.
Men sen så är vissa råttor helt enkelt lite skyggare, vilket kan bero både på vilka anlag de har men även på hur de har vuxit upp. Oavsett så är det tålamod som gäller samt att ge dem din tid och ditt engagemang. 

Färsk mat
Mina råttor har alltid fått färsk mat en gång per dag. De får då tillräckligt mycket för att få i sig ordentligt med mat så att de blir mätta men inte så mycket att det står och blir gammalt. Det är något du kommer att märka, hur mycket de äter och hur mycket de lämnar. :)
Tänk såhär, de kan äta det människor äter men med vissa undantag. Undvik mycket kryddor, socker (kan få tandproblem), koffein, lutfisk, mögelost och försök att ge en varierad kost. Ett tips är att köpa en påse frysta ärtor och majs och tina i micron, poppis och enkelt.

Knabbo
1

Tack så mycket! Ska prova tröjknepet! Har ju märkt att dom är väldigt nyfikna och har börjar klättra upp lite på armen på en när man öppnar buren. Bruce är den som är nyfiknast och lättast att hantera än så länge. Francesco är mer tillbakadragen och håller sig mer still när man lyfter upp honom. Dom får färsk mat på kvällen av oss, ungefär samma tid varje dag. Har märkt att sallad, gurka och ägg hör till favoritmaten än så länge :) Och dom få gångerna dom fått oskalade jordnötter har dom ivrigt knaprat i sig nöten när dom fått bort skalet :) Hur vet man att dom inte blir för tjocka? man vill ju inte att deras hälsa ska dala, Bruce gillar som sagt var att äta. Han är dessutom den större av dom. Dom äter olika mycket från dag till dag verkar det som, men börjar få kläm på ungefär viken mängd man ska göra i ordning :) Ska bli spännande att få lära känna deras personligheter! :)

Mymlan&Vifs
0

Vilka fina råttor! Jag har haft erfarenhet av katter, hundar och skäggagamer, men nu när jag har haft råttor ett tag så framstår de flesta andra djur som tråkiga i jämförelse. Råttors personligheter kan vara mycket speciella och glädjeväckande. :)

Knabbo
0

Åh tack! Dom är så himla söta! Kan hålla med dig, dom är speciella djur absolut :) Nya favoritdjuren kan jag säga :) Kan inte alls förstå att folk tycker dom är fula och äckliga, våra pojkar som är så söta!