Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 956 ggr
coffeepartyy
0

Ensamråtta

Igår blev jag av med min älskade råtta. Hon har vart borta i lite mer än ett dygn nu utan att jag sett något som helst spår utav henne. Hon har aldrig någonsin varit borta såhär förut, och jag är rädd att hon kan ha tagit sig ut eller fastnat någonstans. Det här är bland det värsta jag vart med om och jag är så himla ledsen): Men nu är det ju så att min andra råtta har blivit ensam och jag vet inte riktigt hur jag ska ta hand om henne. Är det något speciellt man ska tänka på? Tycker så synd om henne och vill göra så mycket jag kan för att hon inte ska känna sig så ensam. Vet ju inte om den andra råttan kommer tillbaka, men just nu verkar det tyvärr inte så..):

coffeepartyy
0

Är det någon som har kullar just nu? Skulle verkligen behöva sällskap till min råtta, klarar inte av att se henne ensam och vill inte köpa zooråttor…): Bor i södra Dalarna, men kan tänka mig att åka en bit! Tack på förhand

Zolah
1

kolla uppfödarlistan och maila runt där, sidorna kanske ser ouppdaterde ut men dom flesta är aktiva ändå

kom också ihåg att det oftast går att fixa transport om du skaffar från andra ställen :)

Zakaraa
2

Har du satt ut fällor för att se om den bortsprungna är kvar i huset? (ex det klassiska mjöl runt matskål)

Om du inte hittar på RiF's Uppfödarlista så finns facebook grupper som ex Råttannonser, Råttor Till Salu/Omplacering och liknande där det alltid finns något till salu eller för omplacering.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

coffeepartyy
6

#2, #3 Har hittat henne!(': Hon har alltså lyckats smita ut och bott under en altan i snart två dygn. Fick borra upp plankor och plocka ut en rädd liten tjej, åh): Är så himla glad att hon var vid liv! Planerar ändå att skaffa flera råttor så småningom, så tack för all hjälp ändå!(':

sarakaka
0

Åh vad skönt att du hittat henne!
I fortsättningen om en råtta försvinner - håll alla dörrar till alla rum stängda och lägg ut mat i varje rum och se om det försvinner mat i något rum, då vet du att där är djuret! Jättesmart, fick höra om någon som tappat bort sin hamster och lade ut popcorn och på så sätt hittade den.

Annars om du någon gång får en ensam råtta - du har fyra alternativ då. Det första är att behålla den ensamma råttan och ge den extra uppmärksamhet, tid och kärlek. Det andra är att omplacera råttan till någon annan som har råttor där råttan kan få sällskap. Det tredje är att avliva men det är sjukt onödigt om råttan är frisk. Det fjärde är att helt enkelt skaffa fler råttor till råttan.

coffeepartyy
0

#5 Ja det var verkligen helt underbart!(': Åh tack för tipset, lät jättesmart! Ska prova det om hon dra på äventyr igen, hon är en nyfiken liten tjej haha. Ja avliva skulle verkligen kännas fel): Om någon av dem skulle bli ensam så skulle jag försöka hitta sällskap så snabbt som möjligt, en flytt känns som en onödig jobbig grej så länge det inte blir absolut nödvändigt (:

Troberg
1

Annat tips om en råtta är på rymmen: Lämna burdörren öppen (kan iofs kräva att man tillfälligt har andra råttor i en annan bur eller delar av buren om det går). De går hem när de tröttnat på upptäcktsfärden.

Jag glömde en gång att stänga ena dörren på buren (eller så hade de pillat upp den). När jag upptäckte det på morgonen var jag jättenervös och letade genom hela rummet (de hade tagit mat på bordet, så de hade varit ute), tills jag hittade dem sovande gott i en hög i ett bo i buren…

coffeepartyy
0

#7 Burdörren stog öppen under hela tiden hon var borta. Min andra råtta vågar inte gå ut ur buren om hon inte har sin "bro" (planka mellan burdörren och min säng, haha) så det var inga problem. Men tack för tipset!(: Haha åhhh! (': Det brukar oftast bli så att buren är sista stället man letar på, det känns liksom lite för "enkelt" haha!

Mymlan&Vifs
0

Har varit med om samma sak tidigare. Mina råttor är förvisso inneråttor men man tror lätt att man har letat överallt. Den lille rackaren hade bott inne i soffan i ett dygn! Kul att du fick tag i din råtta ändå. Råttor springer vanligtvis inte långt bort ifrån trygga platser, men med grannkatter och dylikt i farten vet man aldrig säkert.

coffeepartyy
1

#9Mina är också inneråttor(; Haha men gud!!0: Jo det är sant, hon brukar oftast hålla sig på mitt rum (har henne lös här inne då hon inte alls trivs med att vara i buren i längre stunder). Går katter här utanför dagligen, hon hade verkligen tur!(:

JoySurrender
1

Vad är en inneråtta?

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

coffeepartyy
0

#11 Som det låter, en råtta som bor inomhus! Tror iallafall att det var det mymlan&vifs menade(: Vissa människor har sina råttor utomhus eller i ett skjul t.ex.

Mymlan&Vifs
0

#11 och #12: Det är precis det jag menar med inneråttor. Jag ser att många går runt utomhus med sina råttor, men det gör inte jag och därför är mina råttor inneråttor. Om jag hade en trygg liten utegård skulle de dock få leka ute hur mycket de vill! 🙂

Enligt vad jag läst på det här forumet så verkar det vara en vanlig cykel bland råttägare där man 1. Skaffar sina råttor och börjar ställa väldigt många rått-relaterade frågor, 2. Börjar experimentera med att släppa ut råttorna och leka med dem, 3. Får panik för att en eller flera råttor har sprungit bort, osv.

Inte sällan slutar det med att råttan hittas till slut, och ägaren lär sig hur man letar efter en råtta som smiter. Mina råttor har bland annat krupit in bakom spisen, gömt sig i täcken och i kuddar, i påsar med smutstvätt, samt under sopskåpet i köket. Där kan jag säga att det var en pärs att få ut dem ifrån! 😛