Bottenmaterial?
Hej! Har kikat runt ganska mycket nu, och har kommit fram till att aspflis, toa-lätt eller vanliga filtar verkar vara de mest populära och bästa bottenmaterialet. Vilket skulle ni rekommendera? Har möjlighet att köpa massor av filtar på Ikea 9kr/st. Men var är egentligen bäst? Vet att det inte får vara dammigt. Därför verkar ju filtar som en bra ideé. Men känns lite tråkigt för dem att inte kunna gräva osv. Skriv vilket ni använder och varför man borde använda det! Tack på förhand :)
Jag rekommenderar hampaströ! :) Jag har även provat toa-lätt, alspån, tidningspapper och fleece. Just nu har jag en kombination av fleece och hampa; hampa på nedervåningen, fleece på övervåningen och fleece på hyllor (har en Savic Royal Suite 95 Double).
Toalätt: Tycker att det börjar lukta fort och jag är inte särskilt förtjust i lukten av ströet i sig. Känns hårt att gå på.
Alspån: Dammfritt och luktar gott, men suger inte upp kiss så bra, tycker jag.
Fleece: Dammfritt, men kanske inte optimalt som enda underlag. Tycker att det kan funka om man har lådor med strö så råttorna ändå kan få gräva och böka runt. Börjar lukta fort om man inte har toatränade råttor.
Tidningspapper: Börjar lukta FORT.
Hampa: Dammfritt, mjukt att gå på, suger upp kiss bra. Luktar fräsch och håller sig fräscht länge. Enda nackdelen jag kan se är att det brukar skräpa en del kring buren eftersom det är lätt för råttorna att sprätta ut.
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus
Lättströ (hampa) är helt klart det bästa alternativet.
Toa-Lätt är att det är väldigt hårt för tassarna så ska man använda det bör man endast ha det på liten yta, ex toalådan. Skulle aldrig i mitt liv använda det som bottenmaterial till hela buren (eller i toan heller för den delen, jag gillar inte toa-lätt alls)
Asp ska vara väldigt bra och fint men ska även vara väldigt dyrt vad jag vet. Al däremot är precis som #1 skriver, fräscht spån över lag men suger inte upp vätska för fem öre.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#1 och #2 , tack så jätte mycket för svar! har funderat olika alternativ länge, och får hem mina så bebisar om en vecka, och tack för att ni skrev fördelar och nackdelar med de olika! :)
#1 och #2 . Ni verkar kunniga. Undrar även över vattenflaska, ska såklart ha en vattenskål också. Verkar inte hitta någon vattenflaska som är gjord för råttor, kan man ta en annan? Isåfall hamster/marsvin? :)
#4 Varför skål? :)
Jag använder mestadels helt vanliga vattenflaskor i plast med metallpip från Classic-märket i olika storlekar som finns på alla djuraffärer, allt från lilla mus-storleken till halvlitern beroende på flockar. Smartast för en liten flock är 300ml flaskan skulle jag säga. (titta online så kan du komma undan mycket billigare än i djuraffärerna)
#5 , jag har läst att man borde ha skål också, speciellt om det är ungar, om de inte kan dricka på flaskan.. sen har jag hört att man alltid borde ha det ändå, men får ju se hur duktiga mina små flickor är med flaskan :)
#6 Köper man från seriös uppfödare så är de i stort sett alltid vana vid vattenflaska. Det finns många nackdelar med skålar, främsta enligt mig är att det blir så äckligt fort eftersom spånet flyger i skålen speciellt om det är busiga bebisar i buren. Jag hade skål när jag var nybörjare men insåg snabbt att det bara var nackdelar med det, fick byta vatten flera gånger om dagen då mina även tydligen tyckte det var bra att sätta sig i skålen (och ibland utföra sina behov där i….).
Av ren nyfikenhet vart har du läst om det? Har själv inte sett det så därför blev jag nyfiken.
#7 här bland annat, sen har jag typ tittat lite överallt googlat, kollat här i olika inlägg osv :)
http://www.zoo.se/cms/tips-rad/smadjur/skotselrad-inkopslista-tamratta.html
#8 Okok
Hehe fanns en hel del saker på den där listan som inte är nödvändigt (man får tänka på att det är en butik som vill tjäna pengar så ju mer man konsumerar desto mer tjänar dem oavsett om det behövs till djuret eller inte)
Får ta och titta lite här på sidan och se om jag kan hitta skål rekommendationerna, kanske är en gammal tråd :)
jag själv provar mig fram med olika botten material,
nu använder jag Toa-lätt, fleece bitar och lite tidningspapper.
verkar som dom gilla.. bygger bo för fullt, och älskar riva söder papper bitar.. :P
Kan inte direkt rekommendera något bottenmaterial då jag just nu har mina första råttor. Använder alflis som bottenmaterial och papperspellets i toalådan. Vad gäller vattenskål så kan du ha det om du vill, dock får du tänka på att ställa den på en hyllplan så att det inte kommer spån i. Och att den är tung nog så att de inte kan putta ned den. Men även då så får du räkna med att den snabbt blir nedsmutsad relativt snabbt. Mina två kommer från en djuraffär tyvärr och där hade de en skål, men när de flyttade in hit så fick de en vattenflaska som de på en gång begrep sig på. De har dock också en skål med vatten som visserligen står under ena flaskan som läcker när man sätter tillbaka den. Ibland dricker de ur flaskan ibland ur skålen.