Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1333 ggr
[Stockholmsbruden]
0

Måste man

Måste man ge råttor färsk mat varje dag och måste man ta ut dom minst en timme om dagen eller är det bara tips lixom för man måste ju inte det me hanstrar o så.Brukar dom bajsa och kissa på en när man tar ut dom?

Gambino19
1

Har du haft råttor förut?dom måste komma ut varje dag!eller kanske inte varje men är du upptagen så..vatten måste bytas varje dag!speciellt på sommaren då det är så varmt!de ska alltid ha tillgång till Torrfoder och mat,har de ingen man måste du ge dem. Men om de har mat som du t.ex. Gav de igår gör det inte så jätte mycket. De kan kissa osv när de utforskar nya ställen

Emouse
1

Man ska ta ut råttorna varje dag, ja. Det är stor skillnad på hamster och råttors motions/kel/kärleksbehov. Hamstrar kan man ta ut när man känner för det men råttor måste få komma ut och upptäcka saker för att må bra. Visst MÅSTE man inte ta ut dom exakt varje dag, ca 4-5 dagar i veckan åtminstone, man måste ju få ha ett liv själv också. Att jämföra hamster och råtta är som att jämföra hund och marsvin:) Gör man råttor rumsrena (vilket är väldigt lätt) så gör dom endast sina behov i toaletten. Dock kan vissa hanar revirmarkera lite här och var, några droppar.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Emouse
0

Färskmat ska de ha, en gång om dagen och Torrfoder ska de ha fri tillgång till.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Karmatarerskanise
2

Ja, de måste ut varje dag. En timme är för lite. Färsk mat var dag och fri tillgång till rätt Torrfoder. Färskt vatten.

[Stockholmsbruden]
0

Tack! lite mer funderingar: Måste man blanda eget Torrfoder? Finns de nackdelar med honråttor? Hur gör man de rumsrena när de är ute och speinger? Kan man släppa ut dom två timmar i ett råttsäkrat rum eller måste man hosa med dm två timmar? Om man har en orm i et annat rum, änner råttorna doften av den och kommer dom bli rädda? Jag har ej erfaenhet av råttor men är beredd att ta ut dom och skaffa en stor hög och härlig bur med massor av leksaker och hus.

Zakaraa
2

Ett tips är att du tittar under "Aktuellt just nu" som du hittar till vänster och klicka på rubriken "Vanliga Råttfrågor" så kommer du få massor med artiklar som är ypperliga att läsa om man är nybörjare och även om man behöver påminna sig som mer erfaren. Den innehåller nästan allt som man behöver veta som förstagångsägare.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Karmatarerskanise
1

#5 Det är bäst med egenblandat. Hälsosammare och billigare.
Honor eller hanar är en smaksak. Man måste ju umgås med sina råttor, inte bara släppa ut dom.

zickan
8

Och så kommer jag med tvärtemot. Råttor måste inte ut varje dag. Som alla behöver även dom lite lugna perioder. Däremot kräver råttor som inte kommer ut så mycket, att få en bra bur med lite stimulering eller flera vänner att umgås med. Två råttor är en grupp och inte en flock. 

Jag ser hellre att man inte låter dom springa vind för våg själva varje dag. Hellre har de inlåsta nån dag för att ge dom mer en annan dag när man har tid. 

Tycker var och en får hitta sin balans som fungerar med sina råttor. Vissa visar att de vill ut mer. Vissa blir överstimulerade och börjar tugga galler, inredning, barbera sig med att få mer aktivering. 

Inte okej att alltid ha dom inlåsta. Men tycker inte heller de vill komma ut eller kräver att komma ut varje dag väldigt mycket. Det är min uppfattning av de råttor jag haft. 

Sedan är det även lite på vad man har för bur. Stor bur ger dom möjlighet att röra på sig själva om de vill. 

Samma gäller färskmaten. Mina får det mer dagligen som yngre. Men ju äldre de blir ju mindre får dom. De råttor jag sett som fått färskmat varje dag. Har även varit större del som kämpat med övervikt. 

Går man tillbaka så är det normalt att råttor inte får allt varje dag. De behöver stimuleringen av torrfodrets hårdhet. Inte bara för tändernas skull. Men även den delen ger en viss underhållning att ta tid och tugga maten. Tuggandet förbränner även viss del energi. Färskmat slinker ner fort. 

Rekommenderar hellre att man kollar sitt Torrfoder och försöker ge en bra variantion där. Variera lite varje månad på innehåll. Gärnna blanda själv utefter råttornas behov. 

Sedan ge färskmat/lagad mat osv bara nån gång i veckan. Har man däremot små underviktiga råttor och växande ungdjur så tycker jag man gott kan ge lite mer färskmat.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Karmatarerskanise
0

Alla mina råttor har varit ute flera timmar per dag med mig i sängen och soffan. Det innebär ju inte att de måste leka eller stressa. De kan ju slappna av när de vill men har ändå sällskap.

Har alltid gett färskmat varje kväll. Ser ingen anledning till att inte göra det. Det är ju inga vilda råttor vi har så de behöver inte vara utan. Men det är klart de blir överviktiga om de inte får motion. Mina har aldrig varit det, men så fick de ju komma ut varje dag också.

zickan
3

Så olika på råttor och råttor. Vill bara slå av den med att man MÅSTE med så mycket. Alla hem, flockar och råttor behöver hitta sina egna sätt som fungerar. 

Vissa individer behöver ut mer än andra. Så är det alltid. Finns många som har underlag för fettma redan från släkten bakom. Finns de som vill röra sig mycket och förbränner mer. Men finns de som är svåra att aktivera som vill ligga stilla även om ägaren försöker aktivera. Sånt kan skilja sig även i samma kull. 
Som sagt alla hem måste hitta sin balans på utevistelse och utfodring. 

Ende jag tycker är att råttor måste få en allsidig variation på kosten. Även med torrfodret. Inte bara samma foder och mixar varje gång. Inte låta dom äta det godaste och sedan fylla på bara för de ratat det tråkiga. Utan vänta en dag isf med att fylla på så de äter även det mindre goda. 
Ge färskmat/lagad mat osv som man känner passar sina råttor. Aldrig ge för mycket så det täcker större delen av dagsbehovet då torrfodret är viktigt. 

Jag har varit en av de som tyckt att råttor skall ut dagligen, skall ha färskmat varje dag. men jag har blivit ordentligt motbevisad av mina egen djur jag haft genom tiderna, av andras kunskap via diskussioner och artiklar. 
Så jag önskar att det där måste dämpas ner lite till försök att gå efter individerna man har i dagsläget. 
4 timmar på golvet ensamma  är inte samma sak som 30 min intensivt med sin ägare med gos, ev träning/aktivering. 
Bara stå i burluckan, säga hej. plocka upp, pussa, känna igenom. Kan räcka för en dag. Sedan andra dagen kanske mer ta ut aktivera eller umgås på större yta. 
Nya ägare brukar ha större svårigheter att hitta en balans. Men alla hem måste hitta sitt sätt. 

Inte okej att det däremot går för många dagar till och med vecka/or med att man har tid att gosa, hälsa, klämma igenom och ta ut dom. Då bör man börja fundera på om man verkligen inte måste säga ifrån på kompisar och göromål för att ta sig tiden med djuren man skaffat.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

R4ttus
3

Håller med om att det beror på råttornas personligheter och individuella behov. En del behöver verkligen röra på sig ordentligt, undersöka och springa fritt varje dag för att må bra. Dessa brukar för mig sitta och vänta vid luckan, eller sova intill luckan för att visa att de vill komma ut. Brukar hoppa ut så fort jag öppnar.

Andra vill knappt gå ut ur buren, även om luckan står öppen. De behöver inte vara rädda, utan kanske är "hemmakära" eller lata. De råttorna brukar jag tvinga ut genom att sätta dom i soffan eller på golvet någonstans för att de ska få lite motion åtminstone, och då tar de gärna en promenad och springer runt lite, innan de går hem till buren igen. Men dessa pysslar jag istället mer om genom att bära dom, eller klappa och gosa med dom inuti buren medan deras kompisar springer runt och lever rövare utanför.

De vildare råttorna kommer gärna till mig eller följer efter mig, klättrar runt och hittar på bus och är väldigt lätta att umgås och leka med. Medan de lugna som sagt kräver att man verkligen tar extra tid på sig att pyssla om och klappa dom.

Mina råttor har fri tillgång till min lägenhet varje dag. Men det händer att jag har varit borta över en helg, fredag eftermiddag till söndag eftermiddag utan att råttorna får komma ut. Jag har aldrig haft dåligt samvete över det, då de annars har så stor tillgång till att springa fritt. Och desto gladare blir de sen när det är dags att komma ut igen efter en liten paus ibland.

Finns inget absolut rätt eller fel, mycket handlar också om vad råttorna får vänja sig vid i sitt hem. De av mina råttor som väntar vid luckan hade kanske inte gjort det om de hamnat någon annanstans där det inte fungerar som hos mig, men nu har de lärt sig att de får komma ut och springa fritt och sen sova var helst de vill i lägenheten under flera timmar per dag t.ex.

Men pysslas om och aktivering är ett måste för att en råtta ska må bra, sen hur mycket eller hur lite är svårt att säga. Och som andra redan sagt, har de en stor bur med mycket inredning så minskar behovet jämfört med om de bor litet. Hur många råttor det är i flocken gör också skillnad, och hur mycket de tycker om varandra.