Hyllplan, av vad?
Vet att det inte är bra att använda pressat trä (spån eller playwood) till hyllplan då de innehåller lim. Jag har jättesvårt att hitta massivt trä till hyllplan dock, vet ni var man kan köpa som inte är så jättedyrt?
Gå till en brädgård och fråga efter obehandlade spillbitar, söta flickor kan få dom gratis om man frågar rätt person.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Plastglas/plexiglas är annars ett alternativ till trä som är betydligt mycket lättare att hålla rent! :)
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Haha tack, då får jag skicka någon riktigt söt! Brädgård…vad menar du då? Typ byggvaruhus eller?

#2 ja det är sant men ack så sjukt dyrt….dyrare än GLAS till och med 🤔
#4 Biltema har helt okej pris på plastglas. 🙂 Sen är det ju olika vad man menar med billigt, haha. En bit som är 60x40 cm kostar 99:90 kr på Biltema, vilket jag tycker är helt okej eftersom det är så lätt att rengöra och därmed bör hålla länge :)
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus
#3 Helst inte en kedja, utan en brädgård av den gamla stammen som gärna har ett sågverk.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Jag kommer att behöva större bitar dock, ca 50 cm x100 cm. Räknar man ut priset per kvadratmeter så är det lika dyrt eller dyrare än glas faktiskt, jag har kollat på Bauhaus och Biltema. Men biter de inte på plasten? Kan inte vara bra, man ska ju undvika inredning av plast…
Ikeas brickor! Billiga och bra :) Vissa råttor smakar på plasten men de sväljer den inte. Trä är väldigt svårt att få rent och det är inte heller bra med ammoniaken som bildas av urinen som inte går att få bort, råttors luftvägar är väldigt känsliga. Ska man ha trä så måste det målas ordentligt så kisset inte tränger in i trät.
Gå till din kommuns second hand möbelaffär , jag hittade massor av saker som brickor , krukor , gamla galler bitar från diskställ som nu är stor favvo med ny gummimatta som är spec beställt för att funka bra med djur. Hittade även korgar och gamla Ranor / vepor , dvs långa snyggt broderade löpare fast med järn fästen som passar utmärkt till hängmattor i större burar. Gamla lampskärmar kan lätt med mindre brickor i metall bli en ny klätterställning. Hos oss heter den butiken Returen. betalar bar typ 10 och 20 per grej och bäst är när allt blir nött så kan man köpa nytt.
lycka till!
Ikea
Trä suger fort åt sig kiss och kan lukta apa.
Göra hål i låga plastbackar, plastlock, hårdplast/plexi. Är enklare hålla rent.
När jag hade min stooora voljär så satte jag upp brödbackar.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Det är så svårt det här, beroende av vem du talar med så ska inredningen till gnagare vara av olika material. Vissa säger att det absolut inte får vara av plast, då det fastnar flis i magen när de gnager på det. Andra säger att det ska vara plast eftersom trä inte går att hålla rent. Det enda jag kan komma på är metall då, som inte suger åt sig smuts och som inte går att gnaga på. Eller glas.
#12 Eller keramikplattor/kakel ovanpå trä.

Ja det är ju bra!