Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 372 ggr
ChammyTheHamster
2015-06-27 23:28
0

Badning?

Vissa säger att man ska bada sin råtta ungefär en gång per årstid, är det sant? Jag kollade på lite hemsidor och en inköpslista till råttor och där stod det "mildt schampo". Jag vill bara vara säker…

Karmatarerskanise
2015-06-27 23:46
0

Har bara tvättat med vatten om dom blivit skitigare.

H4mm4r3
2015-06-28 00:51
0

Enda gånger jag badat en råtta är då jag gett dom något som dom kladdar ner sig med. 

Som yoghurt, bär och liknande(Blåbär är hemska mot vit päls! 😂)

Råttor

Bandy

Giffare och "ägare" till 2 tjocka råttor

Zakaraa
2015-06-28 01:09
1

Finns ingen anledning att bada råttor så länge de inte är äckliga i pälsen. Det är dumt att tvätta bort fetter osv. 

Har jag behövt ta bort någon äcklig fläck ur pälsen så har en servett dränkt i vatten varit mitt val av redskap. Ingen av de råttor jag har idag är förtjusta i vatten så jag tänker inte tvinga dem att bli överdrivet stressade när det finns andra lösningar :) 

Enda gångerna jag har badat en råtta är inför en utställning. Jag tvättar i stort sett bara svansarna på de råttor som inte sköter den hygienen särskilt bra utöver det får de sköta sig själva. Två hanar här hemma kan dock behöva få sig ett litet dopp nu efter två år och aldrig behövt bada så är de nu lite sämre med hygienen och är äckliga i pälsen så de kommer få sköljas av med vatten, inga schampon eller andra medel.

Bada, dvs simma och sånt finns det vissa råttor som tycker det är roligt och det kan man absolut aktivera dem med (en bra fysisk aktivitet för de som gillar det) men att tvätta dem är bara onödigt om det inte verkligen behövs.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning