Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 754 ggr
Bafolpp
0

uppfostringsråd/tips

Hej! jag är ny här och ny rått ägare. Jag har två rått hanar köpta för Ca 4 veckor sedan från en djuraffär och de är mina första råttor. Jag behöver tips och råd på hur man får dem mera handtama och rumsrena :) för de vill inte att man ska ta i dem och de kommer inte själva i handen. De kissar och bajsar lite här och där så städa får jag göra ofta. Foppa är jätte snäll och gillar när man klappar honom, när han hör att man kommer ställer han sig upp och nosar. Dock så vill han inte att man ska lyfta up honom, för han tar i sig i gallret och slingrar sig ibland. Balder kan man inte lägga fingrarna till när han ser fingrar biter han, ibland lite och ibland väldingt hårt. Det går att ta i honom men han är mest inne i boet eller ett hörn. När han hör att man kommer så brukar han springa och gömma sig men ibland stannar han och nosar. Och när de tror man inte hör eller ser så bråkar de, man hör hur det prasslar å bullrar och när de piper, och när jag kommer dit ställer de sig upp och nosar som att inget hänt, är detta normatl? Så har du några råd och tips på att få de mera handtama och rumsrena så skriv gärna. Tack! :))

Zolah
0

Kolla i artiklarna där finns massor med råd om både det ena och det andra, finns länk under mitt inlägg ^^

R4ttus
2

Finns som sagt massor med bra tips i artiklarna, men tänkte ändå skriva några tips 🙂

* Ha en toalåda med ett roligt material att gräva i inuti buren. T.ex en plastlåda med toalätt papperspelletsströ.

Allt dom bajsar utanför lådan lägger du i lådan. Töm den inte på ett tag, utan låt det bli ganska mycket bajs där i. Varenda bajsplutt du hittar utanför lägger du där i. Då kommer de tillslut förstå att det är toaletten.
En del förstår det, men struntar i det om de är för lata av sig t.ex. Men det kan även bli så att det blir renligare av sig med åldern och börjar gå mer ofta på toan då istället.

* Håll inte fram fingrarna till en råtta som bits, utan håll fram en knuten näve. Det gör betydligt mindre ont då! Det gör även att du minskar risken att känna dig "rädd" eller nervös för att hålla fram handen, vilket råttan då känner.
Håll undan all eventuell rädsla och nervositet när du håller fram näven. Biter han, så håll kvar. Annars lär han sig att du lydigt tar bort handen om han biter.

* Oavsett hur sprattliga, vilda och otama de är i början, så plocka ut dom och hantera dom jättemycket den första tiden. Om råttorna inte har något trauma bakom sig som man behöver ta hänsyn till (vilket så små otama ungar ytterst sällan har, utan det handlar bara om att de är ovana vid hantering) så är det bara att visa dig som en riktigt bestämd flockledare inför dom. De ska lära sig att du när som helst kan plocka upp dom och att det inte hjälper att skrika/pipa, sprattlas och försöka slinka iväg.

Är det så unga så är det ett guldläge att "forma" dom så snabbt det går att inte vara rädda för människor, lyft och all annan hantering.

*Bebis/småbarnsråttor brukar brottas och fightas väldigt mycket när de är små. Inte alla, men de flesta gör det. Det kan låta otroligt mycket. Men i den unga åldern är et bara lek och träning inför framtida ranguppgörelser, t.ex. som en kattunge vill jaga bollar för att träna sig på att fånga möss m.m. Såvida ingen av dom får synliga sår (små ofarliga rivmärken är ingen fara då det säkert en är en olyckshändelse, men blir det bitmärken och blod så bådar det illa)

*Hoppa runt med handen i buren för att visa att du också är lekfull och snäll och en del i deras flock. Ge dom godsaker från fingrarna, tygbitar, toalettpappersbitar och sånt som de kan ta och bygga koja med.

Bafolpp
0

Tack så mycket Zolah! :))

Bafolpp
0
Bafolpp
0

Tack så jätte mycket R4ttus :))

Jag har en liten plast låda som toa till dem,  men som sagt bajsar de inte där, även fast jag gör som du säger genom att lägga bajset i lådan. ska försöka med att ha mera bajs där lite längre och byta material.

Angående bitande så när jag insåg att han bet varje gång gjorde jag som du sa och började hålla fram knuten näve istället och om han nafsar till eller gör något som han inte får så blåser jag lite lätt på honom. När den andra råttan gned tänderna mot fingrarna mina så blåste jag lätt på honom och han slutade med det.

Ja jag leker med dem och låter de bita på tygbitar eller hängande band, och det går att ta i dem men de kommer inte själva i handen, en grej bara, när jag tar i dem och låter det klättra på mig så bajsar de…  och om de kryper innanför tröjan så ligger de små pluppar här och där… och när de springer på handfatet i badrummet så bajsar de eller kissar… har du några tips på det då? jag menar visst de är väl rädda men kommer de alltid göra så eller går det att "träna" bort?

Okej det är bra att veta att det inte är "farligt" när de springer omkring och fajtas, visst de väcker mig ibland men det bryr jag mig inte om så länge de inte skadas. 

Och de är i en mindre bur just nu för att de är för liten för det större buren jag har, för där "huvudet kommer igenom kommer resten" och de är lite för stora maskor i gallret än så länge.

R4ttus
1

Hur gamla är de, glömde fråga? 🙂

Nervositetsbajs är väldigt vanligt, och kan ta olika lång tid innan de slutar med det. De behöver inte vara direkt rädda, lite smånervösa kan räcka för att de ska bajsa överallt. Men sen är även det lite kopplat till ålder.
Yngre råttor har ofta inget toavett … Medan lite äldre gärna gräver lite och sitter i lugn och ro gör sina behov ifred.
Men en del är riktiga sluskpellar hela livet och både bajsar och kissar överallt om man har otur. Andra hittar ett bra ställe (som kanske inte är toalådan) och går endast dit, då kan man pröva ställa en till toa på det stället för att försöka ändra på vanan.

Just kisset kan man aldrig få dom att sluta med, då majoriteten av det är revirskiss. En del markerar väldigt lite revir, andra helaaa tiden känns det som :|

Med tiden som de blir mer tama och därmed modigare så kommer nervositetsbajsandet upphöra, men tycker de att vatten är läskigt t.ex. så kommer de bajsa sånt bajs så fort de blir badade.

Det är jättebra att du har dom innanför tröjan, det är ett väldigt bra sätt att få dom mer tama ^^ Även där är bajsandet till viss del kopplat till nervositet, ovana och ålder. Jag märker stor skillnad på mina vuxna råttor och de unga, de äldre har hittat sina rutiner och och bajsar och kissar inte kors och tvärs längre. (Förutom revirskisset.)

Bafolpp
0

Tack igen R4ttus :)) Ja de är köpta onsdagen den 3 juni. Och just nu försöker jag liksom ta i dem och prata med dem och leka och så, men de sover mest på dagarna ;) Om man gör dem vana med mig, kommer det att sluta vara nervösa då liksom att de slutar bajsa? Jag brukar ta i dem i famnen, en i taget och gå omkring med dem de tycker vel de är kul att liksom titta omrking sig :)) Jag vågar dock inte släppa dem i te.x sängen eller soffan ifall att de smiter… Men tack så mycket för hjälpen! :)