Döende råtta?
Min minsta råtta har under en lägre period blivit trögare, men för ett par dagar sedan kom fler symptomer, han hasar sig fram över glovet, sover hela tiden, står inte på bakbenen när han äter, äter bara mjuk mat på fyra ben, klättrar inte, förlorar vikt. Dock finns inga direkta tecken på sjukdomar, som tex tumörer. Han är dock bara 1 1/2 - 2 år, är detta en normal ålder att dö av ålder. Hur hanterar ni en döende råtta? Svar uppskattas :)
Jag umgås mycket med råttor som blivit äldre och sjuka, gosar, matar, tvättar. Gör allt jag kan för att den sista tiden ska bli bra.
Och nej, han känns för ung för att dö av ålder. men de symptom du beskriver låter som ålderssymptom. Det verkar som att livslängden är väldigt olika på olika råttor. Möjligtvis kan du ta honom till veterinär, men vet inte om det finns något att göra egentligen. Bakbenssvaghet brukar vara ett klassiskt ålderstecken, men senast jag var hos veterinären sa hon att 80% av alla råttor som dör av "ålder" i själva verket har en hjärntumör som bland annat kan orsaka bakbenssvaghet. Om detta stämmer kan jag inte uttala mig om dock.
Det kan vara bra att hålla koll på vad råttan fortfarande klarar av att göra, vad du behöver göra åt honom och vad som kan underlättas. T.ex. kan vattenflaskan behövas sättas lite längre ner, stegar och rampar kan behöva sättas upp för att underlätta förflyttning. Du kan göra det extra mysigt i botten av buren, så han slipper klättra. Mat, sovplats och toa bör så småningom flyttas ner.
Ibland kan de bli dåliga på att hålla sig, då kan underlaget behöva bytas ut ofta och råttan kan behöva hjälp att tvätta sig, framförallt runt könet, hanar får lätt infektioner där. Det beror ju alltid på hur mycket råttan klarar av att göra själv. Det kan även vara bra att massera honom lite mjukt, för att få igång blodcirkulationen i t.ex. bakbenen om de inte är särskilt rörliga.
Ge extra god mat, gärna med mycket b-vitamin har jag hört ska vara bra. Speciellt om han tappar vikt så kan energirik mat vara bra.
Sedan får du själv avgöra hur länge han verkar ha livsglädjen kvar. Om råttan blir stressad av hantering så är det svårt att hjälpa till med t.ex. tvättning och sånt, då blir också livskvalitén sämre snabbare.
Hade mina råttor blivit så förändrade hade jag avlivat. Det är inget liv för en råtta :(
#2 ja, men det kan vara bra att veta hur man kan underlätta för dem fram till man får tid till vet. :)
Sedan är det såklart olika, vissa råttor verkar må bra trots att bakbenen kanske blivit svaga och det är svårt att klättra. Man får såklart hålla koll och vara beredd på att åka in om det behövs.
Har kontaktat veterinär och han värkar må generellt bättre. Tack till er som svarat :)
#4 Vad sade veterinären?
#3 Jag hade åkt in akut.
#4 jag undrar också vad veterinären sa. Om det är en snabb förändring så är det ju oroväckande, och att han är så ung. Sa veterinären något om orsaken?