Nu så!
Hej! Nu känns det som jag har kommit rätt, har läst om många djur nu som jag hade varit intresserad av, men inte riktigt fått någon vilja att " Det djuret vill jag ha!" Men nu! Råttor, älskade tamråttor! Det ända är bara att jag måste läsa på något så djävulskt på dom då jag gärna inte vill komma där med två råttor i handen och sen inte veta så mycket. Och för att jag bor hemma och måste förklara allt för föräldrarna .. ._. Jag har några idéer som jag gärna vill höra med er om innan jag säger saker som kanske är helt fel till mina föräldrar! • jag har en duna multy maxi till hamstern jag har nu.. Den är 99 x 56 x 37 (något sånt..) L x D x H. Min idé då var att ta bort plast "kupan" som är på plast bottnen och sätta kompost galler eller grill galler som väggar (kompostgaller är jag lite osäker på dom jag tror dom kan ta sig ut från det(?) men något grillgaller kanske? Och självklart sätta hyllplaner i buren. •Sen undrar jag lite vad dom äter vad ska dom ha för mat dagligen och hur ofta ska man ge mat/dag? • Har hört att honorna luktar mindre än hanarna är det sant? Ni får jätte gärna berätta allt ni vet om råttornas skötsel länka gärna sidor och dela med er av era råttisar (bilder)
I'm out 
Skriver lite slarvigt nu, men jag hoppas du får lite av det du sökte efter.
Buren du tänkt dig borde funka bra, tänk på att ha en bra höjd och att hålen i gallret ska vara mindre än 1.5 cm.
Foder, som Torrfoder får mina tjejer hundmat av god kvalité, fröblandning och tre sorters müsil med olika blandningar utan tillsatt socker. Sedan får de färskfoder minst en gång om dagen med variation- grönsaker, kött, frukt, pasta, ris mm.
Här på iFokus har vi haft en tråd där man visade färskmat, bara att söka upp:)
Hur råttor luktar varierar kraftigt. Mina nuvarande luktar väldigt mycket och är inte så 'renliga' av sig, medans mina förra inte luktade något och var renliga av sig (alla honor).
#1 Tack, vad bra då behöver jag inge betala så värst mycket för buren bara några bra galler! Buren kommer ju bli rätt stor så det är jag väldigt glad för :) Hmm hundmat har jag ju men vet inte om det är bästa kvaliteten annars får jag köpa annat till råttorna:) ska kolla vad det heter sen . Färskmat får min hamster varje dag så det är inget nytt men lite annat med råttors färskmat då de ska ha annan sorts färskmat :) ska kolla in tråden.
I'm out 
Det finns många bra artiklar här inne. Bland annat om hur du blandar eget Torrfoder :) Sedan ger man färsk mat en eller två gånger om dagen.