(sö) råtthanar
Jag söker två råtthanar med trevligt temperament och som är fullt friska utan sjudomar gömmandes i släkten för parning av mina två tjejer i Stockholm.
Mina tjejer kommer från myratlair och har stam. De skall paras i någon gång i juni/juli/augusti/september om allt går enligt planerna.
Kön: honor
Födda: 19/1 2015
Sjukdomar: aldrig varit sjuka eller visat symptom för sjukdomar.
Färg: Burmes eubk svarta ögon/Siamese pp.
Örontyp: dumbo
Beroende på kullarna kommer jag behålla råttungar, men om jag inte har plats för att behålla allihopa (beror på om det blir ungar och i så fall hur många i varje kull) så kommer några säljas och om du som ägare utav hanen är intresserad av att själv vilja ha någon/några ungar så kan det gå beroende på kullarna.
Är öppen för mesta hanar som är trevliga, stabila, fullt friska så berätta lite om dina hanar. Om du undrar något eller har råtthanar som skulle kunna passa, hör av dig!
Stam?
Vad heter uppfödaren?
Skumt att jag missade det :) Sorry
finns inga linjer som är helt friska, helt utan problem, defekter osv. den uppfödare du hittar som säger allt är bra och inga problem finns. är oseriös och har inge koll på sin linje denne avlar på.
så det är lite mer på vad varje enskild person vill våga chansa med. vissa linjer har större tumör statistik men temperamentet kanske är underbart. en annan linje kanske är långlivad frisk men har problem med temperamentet.
ju mer du frågar ut och kan om linjen bakom. ju mindre risk är det att problemen dubblas. och vissa linjer har mer problem och bör kanske undvikas.
Tips är att fråga om föräldrarnas ålder/vikt vid parning. Deras hälsa de haft under livet. Hur de tagit intro med nya. Hur nära släkt och typ kusiner tagit intro med nya. Haft för hälsa och livsålder mm.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#6 Jo, självklart är jag medveten om det!
Syftade mestadels på defekter som jag sett andra avlat på här inne och ju friskare jag vet att linjerna är, desto bättre.
Har då aldrig mött någon som påstår sig ha helt friska linjer från cancer som ex.
De som hör av sig får frågor innan jag beslutar för att de är de rätta och det har jag inte gjort än. Kommer inte ta första bästa utan jag vill ha kunskap och veta så mycket som möjligt om bakgrund osv. Hittar jag inte de rätta så blir det helt enkelt inte av. Jag är mycket noggrann så missförstå mig inte😉
Ne canser är inte skoj alls och som tur var inte helt lika vanlig som Tumörer.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.