Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 478 ggr
Kimsey
2015-05-19 17:55
0

Vikt

Hejsan. Jag tycker att en av mina råttor väger lite o ser väldigt smal ut. Hur mycke ska en hane väga ungefär vid 10 veckors ålder? Han (Pyl) väger bara 170g, hans bror som e lika gammal väger 229g.

zickan
2015-05-19 22:53
0

170 är rätt lite men alla råttor växer individuellt. Även bröder. ser råttan frisk ut i övrigt. Inge fel på tänderna så de sitter snett?
inge röttsnor runt nos/ögon. inge nysning/rossel om det kan va nån bakterie/virus som spökar.

Ofta när de inte ökar i vikt kan det handla om ohyra. Kliar sig råttan. får lite rivsår runt nacke, hals, bak osv kan det tyda på löss/skabb.
Löss kan man oftast se i pälsen. Skapp måste man ta skrapprov på huden för att fastställa. Så hur som behövs det då veterinär för stronghold. Brukar behövas 1 droppe engång för att bli kvitt, kanske ombehandla efter 2-3 veckor. Mycket enkelt.

Annan orsak kan va mask. Brukar oftast ses i avföringen. Där finns det axilur avmaskning på apoteket för katt/hund. Bara följa vikt doseringen som står i asken. 

Eller kan det va det mer normala. Han är mer aktiv. Lägger på sig mindre. Mer slimmad kropsform än brorsan. Lite mer på hurdu uppfattar honom. Som bra hull men smal. Eller smal och dåligt hull.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Kimsey
2015-05-22 09:21
0

#1 Det är ju det som är grejen, han är helt frisk. Enda gången han kliar sig är när han ansar pälsen, inget rossel, inga kli-sår, ingen ohyra, ingen röd nos och ingen mask! Han äter och dricker som han ska, däremot är han väldigt aktiv och ska vara med hela tiden vilket jag tycker är bra. Hans bror (Bät) är däremot glupsk av sig, ganska aktiv men vill inte alltid vara med.

Det enda såret som Pyl har haft är ett bitsår på ryggen som hans bror gav honom men det läker fint, luktar inte illa och är nu nästan helt borta.

Pyl är väldigt aktiv när vi har dem ute (ca 1½h 3ggr om dagen). Han klättrar, hoppar, springer och busar jättemycke när han är ute, kan det vara därför han väger så lite?