Råtthanar könsmogna
Hej. I januari skaffade jag två ökenråttor. Dom blev snabbt tama och var jätte trevliga. Sen någon månad senare så började den ena hoppa på den andra. Det verkade inte vara på ett aggressivt sätt så jag tänkte att jag får hålla koll och kolla om det blir värre och isåfall skulle jag separera dem! När jag kom hem senare den dagen så hittade jag dem båda döda i buren. Dom hade sår överallt och hade förmodligen slagit ihjäl varandra.
Så till min fråga. Jag hade en råtta när jag var yngre och visste då inte om att man inte fick ha dom ensamma så han levde själv.
Nu är jag sugen på att skaffa två råttpojkar men jag är lite nervös för att det kommer bli samma sak som mina ökenråttor. Mina föräldrar säger att jag får ha en råtta men jag vill ha två så att den inte ska må dåligt över att vara själv. Har ni haft några problem med könsmogna råtthanar som blir osams?
juliiasamuelsson :*
Du måste enligt lag ha minst två råttor.
Det kan bli lite gnabb i "tonåren" men det brukar gå bra. Ingen av mina hanar har slåtter ihjäl varandra.
Så om du inte får skaffa mer än en råtta så låt bli alt. hänvisa till L80 för dina föräldrar kan inte ändra på lagen.
Kärlek, ärlighet & respekt. 
/ Tamlina.
& juste, jag har två flockar med hanar i olika åldrar.
Alla är könsmogna & ingen är död.
Jag har 6 i ena flocken & 7 i andra.
Men oftast blir det bättre balans i en flock då råttor är FLOCKdjur, inte PARdjur om de då är tre - alltså minsta antalet i en flock. 😃
Kärlek, ärlighet & respekt. 
/ Tamlina.
#4 Ökenråttorna dog ju och nu vill ts ha råttor.
Annars är nog gerbiler.ifokus mer passande
#5 jaa, oj, jag missförstod hela inlägget. My bad! ber om ursäkt!
Och jag missade såklart det också.. haha jag är visst lite trött.