Vågar inte
Jag ska städa buren nu, men jag kan inte göra det utan att ta ut bägge två.. Men det är ett litet problem… Jag vågar inte stoppa in händerna!😂 finns det något tips?
Varför vågar du inte? Det är ju ett ganska stort problem om man skaffar ett husdjur och inte vågar röra det….
I'm out 
Jag har gjort det förut, men den ena har liksom attackerat min vän
Ta på dig en handske om du är rädd för bett :) Rent måste de ju få.
#2 Andra dofter från din kompis, den kanske kände sig hotad
I'm out 
Ja, tack.. Det hade hjälpt om man hade kunnat prata med en råttkunnig under tiden!😂
Det var nog bara pga. Doften. Inget att vara oroad över utan det är bara att fortsätta som vanligt:)
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤
Okej
Du måste börja våga hantera dom mer. Ju mindre du hanterar dom destu större är chansen att det blir mer tillbaka dragna och faktiskt blir rädd/arg när du tar upp dom. Samt att jag tycker att alla råttägare borde känna igenom och kolla på sin råtta så den inte har några knölar eller sår minst 1 gång i veckan.
Självklart måste du kunna ta upp dina råttisar varje dag o kunna kela o leka med dom. Inte bara när du ska städa. Om du inte hanterar dom så blir dom mer o mer som "vilda" Kan du absolut inte ta i dom så kan du lyfta upp dom i en handduk.
Jag försöker vara IT-chef pilla i buren så mycket som möjligt, men den ena hoppar upp på gallret så det låter som in i * och då blir jag rädd, men jag försöker verkligen
Men varför har du skaffat råttor om du inte ens vågar städa buren?
Det är ju superviktigt att fylla på mat, vatten, städa, hålla på med dom.. osv.
Kärlek, ärlighet & respekt. 
/ Tamlina.
IT-chef? Asså ibland rättar ipadarna liiiite fel.. Jag sa väll att jag håller på med dom?!
Ska väll nämna att TS är 10år gammal så det är inte så lätt ibland, tycker de är bra att hen aktivt söker hjälp hos oss mer kunniga.
iMois04 Jag vet att jag hjälpt förut och försökte kontakta dig men de gick inge bra, adda mig på skype så ska jag försöka hjälpa dig så du kan börja lita på dina råttor mer och se till att de blir väldigt bra kompisar, de är ju klart du ska kunna städa buren utan att bli rädd! Jag förstår att du bryr dig om dina råttor och de är nog svårt att veta vad man ska göra när man inte kan fråga någon och då vänder sig till forum men det kan lätt bli att man känner sig attackerad istället för att få hjälp. Ingen menar något illa, vi vill bara de bästa för råttorna och dig.
Namn på skype: laura_minkkinen
Tack!😃
Har frågat
Om du är 10, har du inga föräldrar som hjälper dig?
Är ju en del av deras ansvar när barn skaffar djur :)
/ Tamlina.
Nej, dom liksom gillar inte råttor
Jag vill inte låta elak, men om du inte ens kan ta handen i buren så borde de få komma till någon annan. Som 10 åring kan jag förstå rädslan, men det är inte rättvist mot råttorna att de inte får vård eller får röra på sig.
Bit ihop, samla dig och börja städa, annars sälj råttorna till någon som sköter de. Vi kan inte riktigt stötta dig via nätet om du är så pass rädd.
Vad var det för 'anfall' råttan gjorde?
När man är yngre/barn brukar upplevelser vara 3 gånger värre än vad de egentligen är. Kanske smakade eller nafsade den bara?
Förstår att du kan bli rädd för dem om du inte är van. Mina söner, särskilt yngsta, 3 och 7 år gamla blir fortfarande rädda för våra råttor ibland fast vi haft dem ett tag. Ex när de rusar fram hastigt. Och då är våra råttor väldigt snälla och tama. Av den anledningen är jag alltid med när råttorna är ute för att inget ska hända. Och det är jag som har ansvar för att ta hand om råttorna på bästa sätt. Blir ledsen för din skull att du inte har någon vuxen till stöd och hjälp. Din mamma och/eller pappa måste faktiskt se till att hjälpa dig och inte lägga hela ansvaret på dig.
Håller med här om att dina föräldrar borde hjälpa dig, annars borde de inte skaffa djur åt ett så ungt barn. Verkligen inte djur som de själva inte kan/vill hjälpa till med. Du kan inte ta hela ansvaret. Det är inte okej att lägga det på en 10åring :/
/ Tamlina.
#18 jag har redan städat både buren och mitt rum nu! Hon verkligen tog tag och bet rejält. Jag lovar! Men jag ska börja arbeta lite smått med dom nu, lite för varje dag
Jag kanske har missat detta. Men hur gamla är råttorna, hur länge har du haft dom, vart är uppfödaren i allt detta och bits de endast i buren? Sen undrar jag hur det kom sig att du ville ha råttor? Kanske skulle börjat med enklare djur, har du erfarenhet av gnagare sen innan? :)
/ Tamlina.
Bara för att man är ung betyder inte det att man inte kan ansvara för ett djur, har 1 hamster, 2 hundar och snart akvarium. Är 13 fyller 14.
I'm out 
#22 jag har haft två hamstrar innan Dom är ca 7 månader Uppfödare: okänd, dom kommer från djuraffär Jag tyckte dom var söta och att det var kul att dom kunde komma så nära i vänskap
Jag har haft dom i ca 1/5 månader
Jag menar inte att bara för man är ung så kan man inte ta hand om djur men huvudansvaret ligger hos föräldrarna.
Och det har varit såhär i 1/5 månad?
Hade rekommenderat en seriös uppfödare nästa gång.
Läste du på om råttor innan du skaffade dom?
Låter som impulsköp nämligen.
/ Tamlina.
Men kämpa på, jag hoppas det blir bättre för det låter som situationen nu knappt är hållbar. Läs på massa om råttor med. Kunskap är makt :)
/ Tamlina.
Det enda du kan göra är att hantera dom varje dag, så vänjer både du och råttorna sig. De är ju i ungefär tonårsåldern så de kan vara extra jobbiga just nu.
Jobba, jobba och jobba så kommer det gå bra🙂
Lycka till!
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤
Locka in dem i en handduk och flytta på dem så eller handskar man inte kan skära med kniv genom….så gjorde jag för att flytta min arga dräktiga hormonsvängande Ninja…blev biten många gånger innan jag fick henne att komma från den vanliga buren till den barnvänliga.
Peppar peppar! Nu hoppas vi på friska ungar för hon är världens snällaste annars, men riktigt grinig för kompisen fick 12 st friska å krya ungar inatt.
så de bor i varsin bur alla 3 råttor.
Lugnast så :) Hoppas de går bra att flytta råttisen din. :)