Knöl?!
Min lilla råttbebis har fått en knöl på halsen! Vad kan det vara? Är så orolig att jag spricker, den var inte där igår. Lite större än en ärta. Fick hem honom för 4 veckor sedan.
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤
kan vara en finne eller så är det något annat, minns en stor tråd där dom diskuterade halsknölar hos råtttor men jag kan inte finna den själv
Hur vet jag om det är en finne? Om det är så försvinner det av sig självt eller måste en vet ta den? Ska avvakta någon dag innan jag ringer veterinären.
http://rattor.ifokus.se/articles/4d7133e9b9cb46223904bb73-vanliga-rattfragor
kolla artiklarna så finns det guider där osv
Låter som en varböld 🙂 En av mina råttor fick också en som bebisplutt några veckor gammal på halsen han med. Halsen och magen verkar vara de vanligaste ställena för varbölder.
Tog ganska länge för den att spricka, men efter det kom den aldrig tillbaka.
Kan du ta bild?
#4 är inte hemma just nu. Men den ser it som en kula, ganska hård tror jag.
Oj, vad stor den är! 😮 Den min bebis hade på halsen var bara hälften så stor.
Att den dykt upp och vuxit så snabbt tyder i alla fall på en varböld. Fortsätter den att växa så kan det vara en god ide att kolla upp det hos vet iaf för säkerhetsskull, och få det försäkrat att det inte är något annat. I så fall kan du även be dom tömma den och göra rent ordentligt.
Men med tanke hans ålder så är det nog ingen fara alls 🙂 Det kan variera väldigt mycket på hur länge det tar för bölderna att spricka, så stannar den i ca den här storleken ett tag så behöver du inte börja oroa dig i onödan.
Men som sagt … fortsätter den att växa så skulle i alla fall inte jag våga avvakta, utan låta vet undersöka det. Den ser himla stor ut redan, men det kan ju vara bilden och skuggorna som luras också.
Alla varbölder jag sett har dykt upp och vuxit snabbt, men sen stannat i en viss storlek tills de slutligen spricker.
Ja jag tycker bilden luras lite jag med. Beställer tid om den blir större ifall att den skulle börja vara i vägen innan den spricker av sig själv.
Jag skulle nog tagit honom till veterinären oavsett, främst på grund av vad den sitter.
Jag har inte uppdaterat. Den sprack, kom tillbaka och nu har den gått sönder igen men denna gång så hänger det en "pälsrem" med hud och lite torkat blod och sånt som jag tvättat med koksaltlösning. Den är ca 2 mm bred och 1 cm lång. Den antar jag bara ska trilla av av sig själv??