Bäbisintroduktion, so far so good!
Idag flyttade en liten 5-veckors kille in hos oss! Förberett mig på en lång introduktion, men efter att ingen visat minsta tecken på aggression, bara nyfikenhet bestämde jag mig för att prova att låta dem träffa varandra "på riktigt". (Har ställt burarna bredvid varandra så de kunde se och känna lukt innan). Det gick jättebra! De sprang runt och nosade efter varandra men inte heller nu minsta tecken på ilska och inte heller rädsla. Den lille verkar vara en mycket framåt krabat, inte minsta tecken på att vara rädd varken för oss eller stora råttorna (som ser jääättestora ut nu! ) Var tillsammans ca 20 minuter och nu är de åter i varsin bur. Och jag går och lägger mig så glad då jag var orolig att det inte skulle gå bra, att de stora skulle vara elaka. Håller nu tummarna att det fortsätter lika bra imorgon!!!
Åh, vad kul när saker går smidigt och bra! 😃 Hoppas att det fortsätter så :)
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus
Va mysigt med en bebis till "gubbarna". Normalt sett så är det inga problem att introducera bebisar. 🙂
Har gått bra idag också! Fick träffas alla tre imorse och sen två gånger till under dagen fast då två och två. Softis, som är ljusast, är den som är mest "på" och ska verkligen nosa ordentligt och slutar inte förrän han är klar. Lillen har då pipit till någon gång men sitter ändå snällt kvar för att bli genomnosad (se bilden). Kan ju inte vara jättekul… Men Softis vill väl visa att det är han som är ledaren. Men är inte elak på något vis, bara väldigt bestämd. Med Figgehn är det annorlunda, han vill också nosa men inte alls lika intensivt, där är det istället Lillen som är mer på. Gick så bra med de två att jag lät dem gå in i lilla buren tillsammans. Det tyckte lillen var väldigt kul och sprang efter Figgehn hela tiden, försökte till och med brottas med honom vilket såg väldigt kul ut med tanke på storleksskillnaden… Nu är bara frågan när lillen kan få flytta in i stora buren? Borde jag vänta tills Softis värsta nyfikenhet lagt sig?
Har nu haft dem alla tre i lilla buren en stund ikväll och även det gick bra. Intensivt nosande till en början från Softis sida men efter en stund blev matskålen mer intressant. Ufo (lillen, inte jag utan äldste sonen som namngett råttorna..) for runt som en liten studsboll i buren och jag tror de stora råttorna blev lite trötta bara av att se på :) Flyttade tillbaka dem till sin bur igen och när jag lämnade dem satt alla tre på vardera sida av gallren och såg på varandra. Tyckte riktigt synd om lille Ufo så tror faktiskt jag ska prova att flytta honom till stora buren imorgon.