ny kull, behöver tips!
Hejsan! Jag har precis fått en kull på 10st och undrar nu hur jag ska göra. Ska jag bara låta mamman ta hand om dom eller måste jag göra något? Har lite små panik. Jag har lagt pappan i en annan bur när jag märkte att det kommit bebisar inatt. Mycket tacksam för svar.
Bäddmaterial i form av t.ex rivet tidningspapper så att hon kan bädda ner ungarna så att de inte fryser. Mycket mat, helst proteinrikt så som mat från barnmatsburkar. Kolla så att alla lever och plocka bort eventuella döda ungar.
Råttor brukar vara duktiga på att hand om sina barn, men du måste vara noga med att ge henne mycket mat. Annars kommer hon att tunna av och inte klara av att ta hand om ungarna lika bra.
Råttor, råttor och lite mer råttor!
Hej, Du måste kolla igenom ungarna, ta bort eventuellt döda. Kolla efter mjölkrand (tecken på att ungarna får mjölk). Du bör hantera ungarna redan efter några dagar, de måste vänja sig med lukten av människa. Detta underlättar senare när de blir lite äldre om de redan är lite vana. Har du alltid honan och hanen tillsammans? Det är inte lagligt att blanda könen. Men du måste ha minst två av varje kön enligt lag. / alsomaaro
Tycker du borde ha koll på detta om du har tagit en kull..
Här finns mycket hjälpsamma artiklar att läsa.
Jag har antingen gett pappan en (helst flera) kompis/ar av bebisarna (hanar givetvis) sen mamman med döttrarna. När de är gamla nog, givetvis!
För de ska inte sitta ihop i framtiden för det blir bebisar..
och båda förtjänar artfränder av samma kön.
Kärlek, ärlighet & respekt. 
/ Tamlina.