Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 1537 ggr
axa
2015-05-14 14:28
0

Sand?

Som tidigare nämnt luktar mina tjejer och min familj är de som klagar oavsett vad jag än gör och hur mycket jag än försöker, så idag tog min mamma saken i egna händer och hörde från någon att det skulle vara bra med sand som bottenmaterial. Den är finkornig, som badsand för hamster.

Jag undrar nu om det är bra eller om det finns risker med att låta de ha sanden?

Zakaraa
2015-05-14 15:13
0

Det är en extrem stinkfälla.
Jag provade "chinchilla sand" som troligtvis är samma som badsanden för hamstrarna (det såldes som båda där jag köpte) och det är något av det mest äckligaste jag provat (och då bara i en liten skål). Det stank riktigt illa och fort.
Om du har problem med lukt skulle jag absolut inte välja sand. Beroende på val av sand (leverantör) kan det även vara väldigt dammigt vilket aldrig är bra.

Vad har ni för bottenmaterial idag och vad har ni provat?

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

axa
2015-05-14 15:29
1

#1 Okej vad synd, hon lär bli besviken nu.

Har bytt mellan olika så som tidning, ingenting, plast, mjukt papper, fleece och i detta nu går de på carefresh konfetti. 

Alspån eller riktig blomster jord, hur skulle det funka tro? Vad är det bästa?

Zakaraa
2015-05-14 15:41
2

Hur menar du med Ingenting och Plast?

Hos mig har det bästa spånet varit Lättströ (hampa). Har själv provat en del olika spånsorter pga allergi i familjen och hampa har varit det bästa.

BackToNature (har jag för mig det heter) har fått bra respons av RiF:are men har personligen aldrig provat det.

Alspån är bra men det suger inte upp vätska så det rinner rakt igenom till botten. Asp är då bättre men mycket dyrare.
Jord luktar ju en del av sig själv och man måste i så fall få tag på jord som inte är behandlad med stärkelse eller gödsel vilket de flesta blomjord brukar vara på ett eller annat sätt. Råttorna blir ganska smutsiga av jorden eftersom det är jord. 

Går dina råttor på låda eller utför de sina behov i hela buren?

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

myismyname
2015-05-14 15:50
1

Kan också varmt rekommendera hampa! 👍 Mjukt att gå på, roligt att sprätta runt/gräva i, suger upp vätska bra, luktar nästan ingenting. Har provat toalätt (luktar lite blöt tidning tycker jag) och alspån (suger inte upp vätska så bra, som #3 sa, men annars helt ok strö). Har nu hampa på nedre plan och fleece på övre (har en RS). Funkar bra!

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

[KEEL]
2015-05-14 16:55
2

Sand är absolut inte bra eftersom det dammar och kan ge problem i råttornas luftvägar. Om du vill ha något som suger upp bra så kan jag rekomendera toa-lätt det är ett strö av pappersfibrer som går att hitta i de flesta välsorterade livsmedelsbutiker tex. ICA maxi. Själv kör jag 3-4 lager tidningspapper och al-spån. Jag tycker att tidningspappret räcker för att suga upp och att alspåner ger dom något att rota runt i samt att det luktar gott. Om du tycker att du behöver städa mer än 2-3 gånger i veckan kan du ju alltid pröva piss-off där du tycker det luktar som äkligast. Det finns att köpa i djuraffärer och kostar inte så mycket.  Tycker absolut du kan prova dig fram mellan olika strön. Tänk dock på att inte ha saker som dammar eller som är av barrträd.

lenafena87
2015-05-14 19:36
1

Jag har tidningspapper och ovanpå det har jag borris matto. Funkar jätte bra för mig luktar typ inget. Sen är det bara att tvätta mattorna i maskin. Sen har jag en toa med toa-lätt..åt pojkarna. Funkar jätte bra och dammfritt.. ☺