Attackerade
Igår hade jag besök av en vän hemma hos mig som har träffat råttorna ganska många gånger.
Helt plötsligt och utan förvarning attackerade Oscar min väns arm och bet. Uppburrad och frustande så bet han flera gånger, innan jag fick tag på honom. Det gick hål och började blöda och blev blåmärken runt betten.
Han var rent utsagt vansinnigt arg, men bet inte mig när jag tog honom. Oscar har ALDRIG gjort så här förut. Och han har varit helt "normal" sen det hände igår. Jag har till och med försökt provocera honom genom att skojbrottas med handen, lyfta upp och ner honom massa gånger på rad osv, för att se om det är det att han plötsligt inte tål att bli buren eller provoceras av beröring. (Tonårsråtta, ca 6½ månad gammal) Men ingenting händer och han är precis som vanligt.
Han har bra häng, är orädd för lyft och ljud och oerhört social, han kan följa mig som en hund här hemma och är väldigt klängig, så det känns helt omöjligt att han skulle ha blivit rädd och gått i försvar. Min vän han attackerade har dessutom burit och lekt med honom förut.
Så vad sjutton kan ha hänt för att det skulle slå slint så brutalt igår? 😕 Har det hänt er någon gång?
Första som dyker upp är tanken att han helt enkelt inte gillade din vän eller något som din vän gjorde. Någonting med vännens utstrålning just då som krockade rejält med Oscars.
Hur många gånger har de träffats innan och har Oscar Någon gång verkar lite småputt eller irriterad vid vännens besök? Behöver inte vara jättetydliga signaler utan någonting alls som avvikit från hur han är när vännen inte är där?
Vad gjorde din vän, du och Oscar när det inträffade? Var Oscar helt själv utan att någon var i närheten eller höll vännen i honom, klappade eller liknande?
Och av ren nyfikenhet, hur ser Oscars stam ut bakåt? Vet du stamtavlan?
Tänker om det uppstått något plötsligt onormalt beteende hos någon släkting.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#1 Tack för svaret och bra frågor!! Delar upp svaret i 2 inlägg så det inte ska bli så jobbigt att läsa.
Oscar är en av Linas ungar (en annan råttägares tjuvparningsskull som jag hjälpte till att ta hand om sen de var 1 dagar gamla), så han har en djuraffärsbakgrund i ledet, och mamman och pappan är syskon =(
Har även 3 av hans bröder, och de är alla hur snälla och goa som helst. Det här är det första knaset som har hänt någon av ungarna så långt jag vet. Inte hört något negativt om resten av syskonen, men det var ett tag sen jag hörde något ang. en del av dem. Fick för ett tag sen veta att pappan är frisk och glad (men har aldrig träffat honom), och mamman Lina behövde hennes ägare avliva pga en tumör i hjärnan…
Blir skitskraj när jag tänker på det, hade inte tänkt på den kopplingen förrän du frågade om hans bakgrund 😕 Mamman blev aggressiv och galen pga tumören i hjärnan, men då blev hon det mot alla. Både råttor och människor.
Oscar har träffat min vän som han bet kanske 5 gånger bara, med ganska långa mellanrum. Min vän har även själv hanråttor + en katt som är van vid råttor. Så det är inte omöjligt att han luktade katt. Verkar däremot konstigt att Oscar skulle attackera för det i så fall, istället för att bli rädd?
Vi satt i soffan och kollade på TV, och Oscar och 2-3 råttor till var i soffan just då. De hade hoppat upp och ner från soffan redan ett par gånger innan Oscar gick till attack. Jag hade precis hållit i Oscar och släppt honom, och han skuttade runt helt som vanligt när min vän plockade upp honom. (Första gången min vän plockade upp Oscar den kvällen) Jag har tidigare visat min kompis vilket bra häng och hur lätthanterlig Oscar är, han gillar t.ex. att ligga på rygg i händerna och bli kittlad på magen medan han tvättar ens fingrar. Han är även den typen som kommer springande och kastar sig uppför ens ben när man står upp. Så att han skulle attackera -bara- för att han blir lyft låter inte rätt.
Kan det ha varit så att Oscar inte accepterade att en "främling" håller honom, och att det är tonårstrots-relaterat? Jag minns inte om Oscar pep något när han blev upplyft igår. Men han har aldrig någonsin bitit eller kaxat sig mot mig.
En annan sak jag kom att tänka på. Jag vet att det kan vara så med t.ex. papegojor och hundar. Kan råttor bli "svartsjuka"?
Min vän som blev biten är kille. Det finns även 2st råtthonor här hemma som Oscar gärna spejar på. Kan han ha blivit arg för att en "främmande" kille "utmanade" honom genom att plocka upp honom? Oscar har inte lågrang och är inte undergiven. Han är störst av bröderna och brottar ofta ner dem för att tvätta, det är enbart en äldre hane som han inte brottar ner i flocken. Men han har inte betett sig onormalt på något vis, utan det ser ut som vanliga ranguppgörelser utan blodspill tonårsråttor emellan.
Googlade runt lite och läste om en del såna scenarion när handjur blivit svartsjuka och arga mot människomän för att de inkräktar på deras revir. Kanske är helt ute och cyklar, men blev så paff och orolig över hans attack att jag inte vill utesluta något. Jag hoppas bara så innerligt att det var en engångsföreteelse och att det inte blir värre.
Anledningen till att jag blir så himla orolig är att jag aldrig har sett det här beteendet förut hos någon råtta. Aggressiva råttor har jag haft många av, men då har det antingen varit bakgrunden i förra hemmet/djuraffären eller hormoner som legat bakom.
När jag plockade upp Oscar från min vän var han fortfarande rosenrasande, uppburrad och frustade - men han bet inte mig. Det var 100% direkt riktat till min vän.
Det jag tänker på direkt är att han kanske hade ont. När ett djur har ont, blir stressad eller trängd så är ju den vanligaste reaktionen att gå till attack just eftersom de inte förstår vad som orsakar smärtan. Just eftersom han var så efter när du försökte få tag i honom samt att du försökte trigga utan reaktion vid ett senare tillfälle. Varför han fick ont är en helt annan fråga, det kan vara något inre, att han klämde sig eller bara fick någon tillfällig värk någonstans. Händer det igen tycker jag du borde gå till en veterinär med honom annars tror jag inte det är någon fara och var nog bara en tillfällig grej men jag kan omöjligen veta säkert.
Efter det du skrivit tänker jag att han kanske luktade hotfullt, antingen av rovdjur (katt) eller av din kompis egna råttor. Och sen försökt jaga/skrämma bort/döda det som han trodde var hotfullt. Jag kanske är ute och cyklar lite men det hela verkar väldigt konstig, speciellt eftersom han inte försökte bita dig trots att han var uppe i varv… 🤔
Ja, han har aldrig någonsin bitit mig, men jag var beredd på att bli ordentligt biten jag med när jag tog honom, men ingenting hände förutom att han förblev arg och uppburrad tills jag hunnit sätta in honom i sjukburen där han fick sitta tills han lugnat ner sig. Var rädd att han skulle ge sig på de andra råttorna annars så förbannad som han var.
Men ingenting har hänt sen dess 🙂 Han beter sig precis som vanligt mot mig och sina råttkompisar, så förhoppningsvis var det en engångsföreteelse med en bra förklaring, t.ex. kattlukten. Men han har inte reagerat så förut när samma vän har varit här, eller när jag har kommit hem efter att ha umgåtts och klappat andras katter…
Kommer däremot inte våga ha honom ute när jag har gäster här hemma något mer efter det som hände. I alla fall inte på väldigt länge tills han blivit äldre, om händelsen nu skulle vara kopplad till tonårshormoner.