Saltsten
Tjaa
Mina råttor slickar mig väldans mycket på händerna och i ansiktet. Borde jag köpa en slatsten? elr va det nu heter.. :)
Tack på förhand och juste ja måste bara säga att jag ääääälskar mina två råtthanar <3333 haha kunde inte motstå att skriva det 
Vad jag har hört så behöver man inte ha saltsten till råttor men kalksten kan vara bra. Bara de inte äter för mycket av det.
Har jag fel så rätta mig gärna.

okej tack för att du svarade! :)

hahah aa jag kan intyga att hennes råttor slickar som tokar :P

Genom en bra kost får de i sig salter också, därför ska en saltsten normalt inte behövas.

oki då vet ja det :)
Jag har saltsten. Vet inte riktigt varför, dom får bra kost. Lite utifall-att-dom-känner-att-dom-bara-vill-slicka-på-den eller nåt.. Den gör ju ingen skada så
Fast för mycket salt är inte bra heller. Och råttorna kanske inte kan avgöra hur mycket "för mycket" är…
Hmm.. det är sant. Det tänkte jag inte ens på. Fast jag har aldrig sett dom röra den en endaste gång. Aja, får hålla ögonen öppna då. Börjar dom slicka sig tokiga så ryker den direkt
klart de kan avgöra när det blir för mycket.. det känner de direkt. om man nu skulle ge dem.. salta nötter så är det nöten som lockar mest och då åker saltet med av bara farten. då kan det bli för mycket. min erfarenhet i alla fall..
(P.s Innan alla börjar skälla på mig, jag ger inte råttorna salta nötter. det var ett exempel helge.)
Risken finns att råttan (eller hamstern, kaninen, gerbilen osv) har tråkigt och börjar slicka på saltstenen för att ha något att göra. Då får de i sig för mycket salt, och saltstenen gör mer skada än nytta…

Mvh Stephanie 

ok, tack till alla som svarade! :)
Jag skulle nog uppfatta slickeriet som att dina råttor har brist på salt, så saltsten kanske kan vara befogat. För övrigt kanske du ska se över kosten lite…

ok