Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 684 ggr
[Allanboysen]
2

osäker (?) råtta

Hej! :)

Jag köpte min råtta, som jag ikväll har haft i tre dagar.

Han blir jätte lätt stressad och springer några varv i buren, innan han stannar och lugnar sig lite.

Han har fått vara ifred dem första två dagarna, då jag endast bytt vatten/mat, och gullpratat med honom.

Men när det kommer till att jag ska nudda, klappa eller lyfta honom lägger han tänderna om mitt finger, nästan som att han hotar med att bita. eller? :(

Klappar jag honom, gör han som jag nämnde där uppe, lägger tänderna om. Jag har sagt "nej" men en liten argare stämma. Han har slutat men nästa gång jag kommer i närheten gör han samma sak. När jag ska lyfta honom springer han bara i full fart därifrån och gömmer sig. Jag gör något annat tills han kommer ut, och upprepande sak händer. Han springer i full fart därifrån. Om jag lyckas komma nära med handen, lägger han tänderna om.

Han har aldrig bitit mig, bara lagt tänderna om mitt finger.

Jag har testat att ta någon riktig dilikratess som inte finns i buren, (en liten ostbit) som jag hållt framför honom. Han har blängt konstigt innan han rykt den ur min hand och gömt sig för att äta upp sin godbit.

Mina förra råttor jag hade, blev tama ganska fort efter jag köpt dem, och var alltid hur mysiga och snälla som helst.

Han jag beskrivit nu, han är 9v, snart 10v. Är han fortfarande en bebis och ska jag låta bli honom tills han söker kontakt till människa?

Jag kan inte heller riktigt förstå om han vill bita mig eller busa, eller något när han lägger tänderna om mina fingrar. :(

Tacksam för svar. :)

Zolah
1

Kan ju vara att det är jobbigt för honom att vara ensam, råttor är det ju lag på ( om det inte är någon specifik orsak som att den är agressiv mot andra råttor ) att man har två och två.

Och det bästa du kan göra är att hantera honom ofta, vänligt men bestämt.

djuraffärsråttor tenderar vara svårare att få tama, men med tålamod så går det nog bra.

kolla i artiklarna över hur man hanterar råttor så får du nog en del svar bara där

[KEEL]
1

Du måste prata med honom mycket, sitt med buren öppen och bara ha handen i buren med godis i eller något. Ett annat tips är att ha honom i ett råttsäkert rum tex. badrummet. Ge honom en filt eller någonstans att gömma sig och låt honom komma till dig. Sitt där någon timme eller två och läs en bok eller något. Man måste ge det tid och vara tålmodig. 

Sedan vet jag inte hur förhållanderna för denna råttan är, ifall du har tänkt att introducera den för andra hanar som du har men vill påperka att det är lag på att råttor ska vara minst två (förutom vid särskilda omständigheter). Ensamma råttor drar sig ofta tillbaka och blir aggresiva. Så om du inte har andra råttor så råder jag dig att skaffa en till råtta.

[Allanboysen]
0

Tack för svaren.

Vi letar en till råtta, då detta var den enda hon hade kvar, och vi tyckte han var trevlig.  Jag öppnade buren idag, (4e dagen han är här.) Han kom genast fram och hälsade. Jag ser det som ett gott tecken eftersom han bara dragit sig undan annars. Dock har han varit hemma hela dagen under tiden jag var i skolan. :)

Zolah
0

du kan också ta en gammaltröja du har haft på dig och sätta i buren så han känner sig säker med din doft