Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 661 ggr
Daydreams
0

min planerade kull, problem...

Felicit blev parad den 6 och skulle ha fött den 27 ca. Men fortfarande inga tecken på att hon ska föda. Dock har hon gått upp ca 60 gram under de senaste tre veckorna. Allmäntillståndet på henne är bra, hon är lika aktiv som vanligt.

Om hon vore skendräktig borde hon väl ändå inte gått upp så mycket? Hon vägde 320 från början.

Tror ni hon kan ha tröstätit en massa eftersom hon bodde själv de två veckorna hon var hos Absinthe för parningen, och sen bott själv sista veckan i bebisbur?

Inget blod har synts till i buren så jag tvivlar på att hon fått missfall. jag vet att dom kan gå upp till 27 dagar.

*jätteorolig*:(

dorkey
0

Hade jag kunnat svarat på frågan så skulle jag. Fyfan vad oroligt det måste kännas. *håller om*

Grodan
0

Särades råttorna åt efter parningen den 6/9 eller satt de ihop några dagar till? (I så fall skulle du kunna misstänka att parningen inte tog vid första parningen utan vid andra - dvs att honan löpte igen efter några dagar… - och du kan förlänga födslotillfället med 4-5 dagar).

27 dagar och föda levande… Näe, tyvärr, det känner jag inte till. Vanligast går råtthonor 22-23 dygn. Oftast beror antal dagar hit och dit pga att alla räknar olika. Enligt mitt räknesätt skulle din hona föda 28/9. Flört

50 gram är ganska vanligt att honan går upp vid skendräktighet.

Det finns även andra saker som kan hända utom skendräktighet, t ex att fostrena återbildas eller att råttan får missfall. Detta brukar man inte märka annat än att det inte blir någon kull och att honan kan gå ner de gram hon gick upp vid "skendräktigheten".

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Daydreams
0

Tack för svaren. Allt är så dumt för jag spelade ett spel på datorn och var tvungen att sätta bak tiden på datornGenerad. Och tänkte inte på det så när jag fick veta att dom sexade tänkte jag att det står ju i loggen över msn chatten vilket datum det var. Men det gör ju inte det. Satt och läste igenom loggen igen och det kan ha hänt natten mellan den7-8 September. istället för den 6-7. Och om man räknar 22 dagar så borde hon isåfall ha fött natten mellan söndag/måndag. Så än finns det hopp. Hon är väldigt pigg och verkar inte sjuk på ngt sätt. Om hon får missfall eller att fostrena återbildas… och jag inte ser det på ngt sätt. Gör man ingenting åt det då? Ska hon inte till vetten?

Grodan
0

Missfall eller återbildning av fostren klarar de själv, eller deras kroppar. I vissa fall, ganska sällsynt, kan ungarna kapslas in i kroppen och om de inte absorberas av kroppen, stötas ut på lämpligt vis senare. Ibland kan detta orsaka problem och man kan behöva uppsöka veterinär.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️