Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 883 ggr
grreta
2015-05-05 10:29
0

Bits under tröjan

Bits under tröjan

Min ena råtta har ett par gånger bitit till när hon varit innanför tröjan. Det verkar inte alls aggressivt. Mera som "provsmakning" av den polotröja jag brukar ha under tröjan för att inte få råttornas vassa klor direkt mot huden och så har jag råkat få mitt skinn emellan.

Är det vanligt att råttor kan bita när de är under kläderna och finns det något vettigt sätt att få dem att avstå utan att skrämma dem?

Jag skrek AJJ och tog av mig tröjan och lät dem vara i knäet i stället, men vill gärna fortsätta att låta dem krypa in utan att riskera tjyvnyp. (De biter aldrig annars - är tvärtom ganska keliga.)

kafkiluring
2015-05-05 11:56
0

Jag har en råtta som väldigt gärna smakar på mig innanför tröjan, särskilt på huden vid armhålan. Dett gör galet ont xD. Hon är inte heller en sån som bits annars. Har inga direka tips men du är inte ensam!

axa
2015-05-05 12:55
0

Jag tror (och hoppas för din del) att hon förstår att det inte går att ätas där. Mina tjejer var väldigt smaksaugna på det mesta men har med lite tid lärt sig själva att jag inte är ätbar. Testa en annan tröja eller testa att låta dig rivas lite av de?

Mina tjejer är galna i tyger så om din är detsamma kanske det bara är så att de försöker bädda eller ta din tröja ifrån dig och lägga tyget "på en bättre plats"😉

grreta
2015-05-05 14:15
0

Testa utan tröja vågar jag mig inte på  efter att ha läst #1 -  maghud var illa nog men armhålehud skulle vara värre!

Men kanske kan det vara som axa säger ett försök att bädda lite mysigt.  De hade gosat omkring under tröjan i lugn och ro på min mage medan jag såg på TV  och då ville hon kanske få det ändå skönare genom att dra tyget lite bättre omkring sig.

Jag funderar på att testa att lägga in en lös bit tyg under tröjan för henne att "boa" med. Eller också är det helt fel metod som bara ökar bettrisken i fortsättningen genom att hon i så fall lär sig att innanför kläderna där är det OK att man bäddar…

axa
2015-05-05 14:36
0

#3 Du ska ju absolut inte vara rädd för din råtta på något vis. Strunta i #1 då, det var inte en så passande kommentar för dig haha, utan tänk inom dina ramar; din råtta. Din råtta behöver absolut inte vara som #1 råtta. 

Har du andra husdjur som inte råttorna får umgås med? Jag tänker ifall din tröja luktar 'annat'.

grreta
2015-05-05 17:02
0

Nej vi har inga andra husdjur och det som gjorde mig så förvånad var just detta att jag tyckte att mina tröjor och polotröjor borde lukta matte så att hon därför skulle vara särskilt försiktig och inte bita alls.

Nu tror jag ju på din förklaring att bitandet var för att hon ville dra till sig tyget för att  "boa in sig" lite extra och att jag råkade komma emellan hennes tänder av rent misstag. Kanske var det själva "mattelukten" som gjorde det attraktivt?

axa
2015-05-05 18:45
0

#5 Kan vara så att tyget blir extra mysig när det luktar som du. Jag tror då inte att hon skulle bita dig bara för att hon är på din tröja under en annan. Hon vill väl bara boa in sig lite. Du får helt enkelt testa dig fram, lägg extra tyg under din tröja mot din mage så att om hon råkar bita så känner du inget ändå? Dessvärre vet du inte då om hon bökar eller så.

kafkiluring
2015-05-05 22:51
1

Var absolut inte meningen att oroa dig! Hoppas något av tipsen kan lösa det hela :)

grreta
2015-05-06 08:58
1

Nejdå du skrämde inte upp mig. Jag tänkte bara tanken att ha en potentiell liten krokodil direkt mot kroppen som plötsligt kunde sätta tänderna i armhålan (Isch)

Bara bra att få veta att det kan hända, tack! Jag fortsätter nog för säkerhets skull att ha ett skyddande tyglager;)

I går kväll fick jag  prov på att det nog stämmer med försök att boa för då började samma hona dra i min ärm när jag sträckte in armen i buren. Får nog se det som ett tips från henne att hon vill ha mera bomaterial.

axa
2015-05-06 09:47
0

#8 Nu är det jag som skrämmer upp dig, men råttor är djur och de kan göra vad som helst. Att låta ens råtta pussas på munnen kan vara värre än att den kan nypa magen, kan jag lova dig. De kan plötsligt få för sig att hugga tag i dig eller göra något annat hemskt. Ett djur har möjligheter som du inte kan ana, den kan göra dig riktigt sjuk, rädd, lycklig, ledsen mm. Så du bör veta att dina armar och händer kan vara i lika stor fara som dina armhålor och din mage. 

Jag är en person som litar på djur och inte bryr mig om de gör något så därför pushar jag dig lite, men du ska veta dina gränser själv. 

Du kanske helt enkelt får nöja dig med att din ena råtta kan vara under tröjan och inte den andra just nu?

axa
2015-05-06 09:49
0

#8 Läste nu hela ditt inlägg. 

Vad bra att det är så då, testa utan tröja snabbt en kort stund. Hon lär inte boa i din hud🙂