Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 595 ggr
tötenöten
0

Aggressiv hane

Har skrivit om denna hane i en tidigare tråd.

Hur som helst, har en hane på lite mer än 1 år som helt plötsligt blev aggressiv. Dock bara mot andra råttor och inte det minsta mot människor. Han jagar sina 2 ( nakna) bröder och bråkar och attackerar de så att de får en massa sår överallt. De sover aldrig tillsammans längre och de nakna undviker den håriga aggressiva hanen så mycket de kan.

Tycker själv att det är lite sent för hormonerna att komma igång, men det kan ju samtidigt vara det.

Är dock tveksam till kastrering på honom då han redan nu känns allmänt svag och trött i kroppen och vet inte om han skulle klara en operation. Är som orolig att han kommer dö.

Tror ni det kan hjälpa om han får sitta i en egen bur ett tag? Och om jag har honom i en egen bur kan jag ställa buren bredvid de andra killarna eller ska jag helst inte ens ha den i samma rum?'

Vill iallafall undvika operation så långt som möjligt då hans hälsa varit så ostabil.

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

[Forest]
0

Jag har inte råttor men om en inte gillar dom andra så skulle jag separera dom för att slippa stress och att dom skadar varandra. Hoppas du får mer svar av kunniga råttägare 🙂

R4ttus
1

Om operation är uteslutet så hade jag gjort som du sa. Men jag tror inte att det kommer att hjälpa att ha honom i en egen bur ett tag. Nånting är ju tok, och det är möjligt att han kommer börja frusta mot de andra genom gallret och börjar försvara sitt eget revir istället.

I så fall är det bara att öka avståndet mellan burarna så att han inte stressar de andra hanarna. Men om han måste bo ensam så är det ju alltid trevligt om han kan se de andra råttorna. Och skulle det visa sig att han kan flytta ihop med dom igen så är det ju jättebra att han bor tätt intill och alltid känner deras lukt och kan se dom under tiden han bor själv.

Jag har en ensamråtta, och hans bur står tätt intill de andra hanarnas 🙂 Han kan sitta och titta på dom långa stunder ibland. I början så frustade han som en galning mot dem genom gallret, men i hans fall så slutade han väldigt snabbt med det sen han förstod att han inte kunde nå dom och att de struntar i hans beteende. Så skulle din grabb börja frusta så kan man ju avvakta lite och se om han lägger av.

Min ensamråtta går omöjligt ihop med andra råttor - har prövat precis allt. Men aldrig bitit en människa och han är jättesnäll mot mig.

Om din grabb trivs med människors sällskap och om han bara får extra mycket tid med dig då är han ensam, så kommer han kunna leva ett bra ensamråttliv.

Är ju absolut inte okej att han skadar de andra råttorna, och det är ju prio ett att de oskyldiga skyddas från honom.

tötenöten
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Dessa sår fick en av grabbarna när de var UTE ur buren nu.. Tycker det är konstigt att han håller på utanför buren också?

R4ttus
0

Inte konstigare än inuti buren tyvärr. Har han aggressions/dominans-problem så spelar det ingen roll var de är.

Som jag tror att jag skrev i den förra tråden så är risken stor att hans beteende bara kommer bli värre utan kastrering om det är det som är felet, vilket det verkar vara.

Det är inte alls säkert att han kommer bli aggressiv även mot dig om det är så, det är väldigt individuellt.

Vilka bitsår, stackars liten =(

tötenöten
0

Kommer kastrera honom om det inte blir bättre och om jag känner att han blir friskare. Han + hans ena brorsa känns redan nu som 2-åringar. De är allmänt svaga i kroppen och bakbenen, tror det beror på dålig kost i förra hemmet. Så hoppas de blir bättre. 

Och jo, det är hemska bitsår de får :(

Zolah
0

Vad jag hört och fått erfara, är så fort det uppkommit blodvite så är det kört mellan dom råttorna

tötenöten
1

Min pojkvän har en flock på två hanar, där finns det ingen bur med honor i närheten eller liknande som kan störa. (Han är väldigt väldigt nyfiken på honor och tror att det är det som triggat hans beteende). Tror ni det kan vara värt att testa ha honom hemma hos min pojkvän istället, där finns 2 mycket stabila pojkar och inga honor som kan störa honom.