Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 184 ggr
rattmamman
0

experthjälp sökes!

Jag har haft råttor i flera år och lyckats bra med alla nyintroduktioner fram till i höst. Nu har jag gått på första niten. Har två små underbara råttflickor som bara inte tillåts komma in i min befintliga råttflock på tre råttor. Alltså står jag med två burar för tillfället.

Mina tre gamla råttor (1,5 år, 10 och 8 månader) är inte alls snälla. Brottningsmatcher och pip har jag sett förut, men dessa jagar nykomlingarna och biter dem i baken.

Jag efterlyser därför lite mer avancerade tips än de gamla vanliga "tvätta, möblera om buren"-stuket. Har provat att placera ena buren innuti den andra, för att de ska börja lukta likadant och kunna hälsa utan att göra varandra illa, men de står bara och piffar och puffar av ilska ändå. Har hört talas om råttor som inte går i hop med varandra, men här är det ju alla tre som gaddar ihop sig.

Vad göra??? Jag vill helst slippa ha två burar.

zimzon
0

Har du provat att bada alla råttorna? Annars brukar man ju säga att det kan hjälpa om de är lite extra tjuriga mot nykomlingarna.

Jag har inte haft så många råttor så jag kan inte så mycket om sånt här, så jag gissar mest vad jag tror kan hjälpa.

Det kanske kan funka om du badar dem så de luktar likadant och sedan låter de nya träffa en i taget av de gamla. Då kanske de inte gaddar ihop sig så utan känner sig lite mer underlägsna. Se också till så att de träffas på ett ställe som de gamla inte ser som sitt revir.

rattmamman
0

Ja, jag har inte testat att bada dem allihop först, men jag har:

1. Låtit dem träffas på neutral mark både en och en och allihop på en gång. Många gånger…
  2. Stoppat dem alla i en liten transportbur och gett mig ut på promenad för att låta dem alla dela en "traumatisk upplevelse" (och det belv traumatsikt för jag fick stanna och slita uppde stackars nya som höll på att bli nerspöade totalt)
  3. Städat och skurat, samt placerat nykomlingarnas bur innuti min befintliga bur för doft och luktutbyte - utan märkbart resultat

Nu tänker jag placera burarna precis bredvid varandra så att de kan lukta och "prata" med varandra, men vad gör jag sedan???

TopasPearl
0

Jag skulle haft dem i samma bur ändå. Det krävs tålamod. 

Det är nog för de vill visa att det är deras ställe, deras revir. Tror inte du behöver oroa dig ifall det inte är på blodigt allvar utan är bara lite naffsande i baken utan blod kommer de förr eller senare rätta in sig i flocken. Men märker du att det är på allvar så får du komma in och ta ut den som mobbar de små och säga fy eller nej till henne. Men så länge det inte skadar dem ordentligt så tror jag inte det bör vara så strt problem. (Nu vet jag ju inte hur allvarligt det är i o f s)

rattmamman
0

Jodå, jag är medveten om det där med tålamod, men det är just det här med att de biter dem i baken som bekymrar mig. Introduktioner kan både låta och se ganska hemska ut, utan att det egentligen är så farligt. Det är natuligt att de måste göra upp om rangordning osv. MEN, denna gång har det känts lite väl hårdhänt. Jag trodde först att det kanske ändå inte var så farligt, men så hittade jag sår på deras rumpor. Nu har mina nykomlingar växt på sig (de har hunnit bli nästan 3 månader) så de kanske kan stå på sig lite mer än när de var 6-7 veckor. Ska jag våga testa och "rida ut" bråken?

TacoBelle
0

Jag har bara haft introduktionsproblem en endaste gång och då fick jag ett mycket bra tips som fungerade så att alla råttor kunde bo tillsammans. Ska försöka förklara som jag minns att jag gjorde…

Börja med att välja en av honorna i den gamla flocken som ska få agera nanny. Välj den hona som är mest omhändertagande och snällast. Ta en lite mindre (gärna ny för alla) bur, tråkigt inredd. Inga kojor eller hängmattor så dom tvingas ligga tillsammans. Sätt den/de nya i den buren med den utvalda nannyn. Låt dom bo i den buren tills dom kommer helt överrens, under tiden kan du låta alla träffas lite då och då på neutral mark. Sedan tar du nästa råtta ur den gamla flocken och stoppar in i den tråkiga nya buren med dom andra. Låter det gå ett tag tills dom kommer överrens och tar sedan nästa osv. Till sist kommer alla överrens och det blir dags att sätta över alla i den vanliga buren. Man bör dock ha tålamod, ofta låter det värre än det är när råttorna gör upp. Men det ska inte blir riktiga sår!

Råttorna tar inte skada av att bo i en "mindre" tråkig bur under en kortare begränsad tid. Viktigt är också att poängtera att råttor ska acceptera varandra och nya i flocken. Gör dom inte det bör man om man tänkt avla på djuren tänka över sitt beslut. (Försöker uttrycka mig försiktigt men bestämt utan att trampa någon på tårna) Flört

rattmamman
0

Åh, tack TacoBelle för ett bra tips - jag ska testa detta med det samma! Skulle kanske kunna fungera, åtminstone ger det mig lite hopp. Hur lång tid tog det för dig innan alla var introducerade?

Jag håller fullstänigt med dig om hur råttorna ska uppföra sig vid nyintroduktion. Men av någon anledning bara funkar det inte denna gång. Nu har mina gamla råttor inte vållat några problem vid tidigare introduktioner och då känns det konstigt att bara skylla på dålig avel. Jag har valt mina råttor med omsorg (ej till avel) och de fungerar fantastiskt fint som sällskapsråttor allihop. Och som sagt, "gamlingarna" har inte vållat problem vid tidigare introduktioner.

TacoBelle
0

#6 Kul att kunna hjälpa till. Hoppas verkligen det funkar! För mig tog det inte mer än ett par veckor, minns inte exakt. Hör av dig om hur det går. Inte kul att behöva ha två flockar.