Vem betalar?
Av ren nyfikenhet; vem betalar för dina råttor? Om man har ett eget place är det ganska självklart att man betalar själv. Juste, hur mycket kostar det för er att ha råttor? :)
Jag betalar själv för mina råttor!
Råttor är generellt sett billiga i drift. Det som kostar mest är själva uppstarten, enligt min egen erfarenhet. Alltså att köpa bur och liknande. Eller om råttorna skulle bli sjuka och behöva uppsöka veterinär, det kostar också en del. Jag skulle rekommendera att man har en summa undanlagd just för oväntade veterinärbesök. Den mesta inredningen kan man skapa själv. Jag köper billiga fleecefiltar på IKEA och gör egna hängmattor, mycket omtyckta. IKEA är väl råttägarens Mekka. Där finns allt! Endast fantasin sätter gränser. Fruktträdsgrenar nu när våren börjar komma är också uppskattat. Då råttor äter det mesta, man brukar säga att de kan äta det vi människor bör äta. Alltså, inte för mycket socker, salt, ja kryddor i allmänhet eller fett. Jag brukar ta en bit från det jag själv lagar och tillaga vid sidan om, om man kryddar maten mycket. Annars pasta, ris, potatis, kokta och färska grönsaker, det mesta funkar. Sedan ska de alltid ha tillgång till basfoder, alltså gryn och liknande. Jag rekommenderar inte att köpa från djuraffärer, då de blandningarna oftast innehåller mycket onödiga tillsatser. Jag brukar köpa Axa's grynblandning och tillsätta lite solrosfrön, pumpakärnor, corn flakes, dinkelpuffar och annat smarrigt. Min erfarenhet är att det är billigast att göra det mesta själv!
Funderar på att spara ihop till råttor redan nu faktsikt. Får 1000 kr i månaden (månadspeng, köper kläder osv själv). Har hamster men det kostar ganska lite faktiskt, det enda som kostar mest är nog spånet. Hur mycket pengar är bra att spara ihop ungefär? :)
Jag betalar själv för mina råttor (är vuxen), och jag kanske lägger 100-150 kronor på råttorna i månaden, men då räknar jag inte med färskmaten. De äter våra rester så det är svårt att hålla koll på kostnaden där. De får ICAs ekologiska musli för 20SEK och har toa-lätt i toalådan. Underlag har de borrismattor som jag tvättar.
Inköpet däremot kanske gick på 3000SEK.
/Surpan
Jag betalar för mina råttor. Kan ringa och be om lån om det är nån akut utgift som jag inte klarar. Lånar av föräldrarna och jag är 30 ^^. Men de måste ju ha vård även om min ekonomi kan bli ansträngd ibland.
Men så har det alltid varit. När jag var lite och hade kanin så fick jag stå för utgiverna där med från min månadspeng. Fick hjälp med veterinär men det behövdes aldrig. Mina föräldrar är stenhårda på ansvar. Skulle jag ha kanin så skulle jag sköta dom annars avlivades djuren.
Nu var de mycket mjukare och hotet bakom orden var bara för att lära mig en läxa. Slutade med att jag fick avliva kaniner själva också. de var från tjuvparning från inavels inavel.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag är 13 och betalar själv för mina råttor. Kostar ca 100-150 per månad för nya borris mattor, mat, inredning mm. Färsk maten är det vi har hemma och det står pappa för :)
Är 16, betalar allt utom färskfoder.. Veterinär får jag också betala själv, dock om det blir akut och jag i nte har pengar så betalar mamma och sedan får jag betala av till henne! Får 1000 kr i månaden och ska räcka till väldigt mycket!
Råttor, råttor och lite mer råttor!
Jag betalar själv! Lägger väl 200 - 300 på mat,
ibland mer, ibland mindre.
Jag brukar lägga undan en liten summa varje månad..
Det är olika från månad till månad men minst 50kr,
sällan det endast är 50kr dock :)
Kärlek, ärlighet & respekt. 
/ Tamlina.
Jag är sjutton, snart arton men bor med min pojkvän. Betalar allt själv och råttorna kanske äter upp 200-300kr per månad, och nya filtar blir väl typ 50kr i månaden. Ser även till att alltid ha 500kr undansatt ifall någon skulle behöva en tur till veterinären.
Jag är 21 och jag och min sambo delar på kostnaden för råttorna. En vanlig månad kostar det kanske mellan 200-400, men vi ser till att ha en buffert på några tusen ifall att något skulle hända. Skulle det vara riktigt struligt så kan vi som tur är låna av mina föräldrar.
Medarbetare på råttor ifokus 
Såg att jag svarade mest på hälften. Just nu betalar jag mest för strö och Torrfoder, Om man inte räknar med veterinär och inköp av fleace till hängmattor mm. Kör på 1 bal lättströ. Brukar hålla 1-2 månader beroende på antalet här hemma. Max 149:- i månaden på strö.
Blandar eget foder och köper stora säckar från granngården och hällakvarn.
Haft samma grund nu sedan februari, kanske 1/4del kvar. Sedan blandar jag ner lite annat till och från.
Av grov giss efter funderat lite på vad råvororna kostat skulle jag gissa på 200:- i månaden på Torrfoder.
Färsk/lagad mat gratis i mängden jag orkar styra upp. Dock ligger variationen lite på vad man hittar (dumpstrar till djur och mig)
Och jag har normalt mellan 30-40 råttor. Just nu några fler iom att jag blev lite akut jourhem och de har lite svårt att hitta egna hem. Men många är på väg att flytta nu av de 21 extra. Och ibland har jag egen kull.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag fick de två första tillsammans med en liten bur för någon hundralapp, medan det riktiga burköpet därefter gick på 2500, inklusive mat och utrustning blev det totalt ca 3000 spänn. Mina andra två råttor omplacerades gratis. Jag köper stora 2.5kg råttfoderpåsar ungefär 1 gång varannan månad som går på ca 350 kr. Utöver det köper jag grönsaker, nötter, torkad frukt, och annat råttgott för max 200-300kr i månaden. Fleecefiltar går att hitta i 25kr-klassen och går att tvätta och återanvända. Istället för strö använder jag toapapper, då 1 inköp i månaden på ca 35-40 kr. Det dyraste har varit veterinärbesöken, men det har bara blivit två sådana hittills.
Årsavgiften för mina råttor har legat på omkring 10000. Bor man hos sina föräldrar kan det bli mycket billigare än så. Det beror mycket på hur mycket man använder av det man redan har. Man ska inte luras att tro att man behöver en massa specialprodukter till sina djur. Mina råttor lever ungefär så som jag skulle vilja ifall jag var i deras storlek. :D
Jag är 14 och eftersom jag inte har en fast summa pengar varje månad så betalar mina föräldrar allt som har med råttorna att göra.
http://ask.fm/JessicaReips
Jag och killen delar på kostnaden för råttorna, då några av dem är hans. Vi lägger nog sammanlagt 100-150 kr i månaden.
-Sara, och alla mina små långsvansade kräk<3
Jag är tolv och får ingen månadspäng, eller nått. Därför betalar mina föräldrar!