Råttor iFokus

Råttor

Etikettannonsering
Läst 3715 ggr
dundeer
2

SPCA Råttorna

Jag gissar att vissa här hört talas om råttorna på SPCA ? 
För er som inte hört så har nu SPCA i skåne fått in ca 70 (!!) råttor som dom nu säljer iväg för 30 kr st, olika åldrar, olika kön. 

Jag funderar själv på att adoptera två stycken men tänkte bara kolla om någon har varit dit och kollat på dom?

sangheim
0

Vad är spca?

VampireGirlElvira
0

Jag har också varit inne på deras FB sida och kollat. Låter lite väl många råttungar. Man får ju hoppas på att det inte kommer ifrån samma kull. Och ja, 30:-/styck är lite väl lite för en råttunge tycker jag med. Låter mysko i mina öron. O_o

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

skogsmurmeldjur
1

#1 SPCA är en ideell förening som tar hand om (och omplacerar) djur som av olika anledningar inte kan vara kvar hos sina ägare (dåliga förhållanden eller liknande), eller är hemlösa. Jag har inte jättestor kunskap om organisationen, men du kan läsa mer om den här: http://spcasweden.se/om-oss/

Regnbåge Medarbetare på råttor ifokus Regnbåge

dundeer
1

Jag ser inge fel med va dom gör, och kan absolut vara 70 st. Jag vill bara hjälpa men hade velat veta mer om råttorna :)

Surpan
1

Det jag har reagerat på är att de säger att alla ser likadana ut/har samma färg. Betyder det att alla är släkt på något sätt? 

Men det är en fin sak de gör!

/Surpan

R4ttus
2

70 råttor … Tror inte de kan lyckas omplacera så många utan att vända sig till hela sverige, även dom som inte har möjlighet att själv besöka utan behöver ordna med transporthjälp.

Känns ju som ett akutläge, ju äldre råttor blir ju svårare verkar de ju vara att omplacera.

Mer info på hemsidan hade verkligen varit bra.

Edit: Har mailat och frågat var de kommer ifrån.

Surpan
0

Vart finns infon på hemsidan? Jag ser ingenting, endast FB.

/Surpan

dundeer
5

Jag ska ringa dom senare idag och höra med dom, jag har eventuellt hem till 10 st här uppe i norr, så ska kolla om de är ok om jag tar upp dom när jag ändå ska ner till skåne :) Vill hjälpa så många som möjligt även om dom är släkt (vilket jag är ganska säker på)

R4ttus
1

#8 Härligt! :) Hur kommer du resa och vart i norr? Tänkte om du eventuellt skulle kunna ta fler och släppa av på vägen om fler är intresserade men behöver transporthjälp?

dundeer
2

Jag kommer mest troligt åka lastbil upp, har sagt 10 st får följa med (går väl å disskutera). Jag kommer åka från lidköping upp till luleå, rutten går via kusten men är någon intresserad så mejla mig petraaaad@hotmail.com så ska jag se va jag kan göra!

Surpan
0

Är det någon som har koll på vilken ålder råttorna är i och om de är hanterade? Varje gång någon frågar nått på FB så säger de "skicka PM".. Vore kul med mer info. (Jag har inte FB) 😕

/Surpan

R4ttus
1

Alla möjliga åldrar, bebisar till vuxna. De kommer från ett omhändertagande av polisen fick jag veta nu. Stackarna! Fick även veta att ordnar man med transport själv så bör det inte vara några problem att köpa från avstånd.

Ladybug6
2

Jag håller också på att försöka hitta transport till ca 10 stycken, kommer i så fall kunna lämna av råttor till nya hem på vägen mellan Linköping och Uppsala. Jag behöver alltså någon som kan transportera dom från djurhemmet i örkelljunga till Linköping….

Ladybug6
1

Jag har hittat en ev. Tansportmöjlighet nu på söndag, en tjej som åker tåg men tåget passerar ej örkelljunga men hässleholm som inte är allt för långt bort? Finns det någon som bor i närheten som har möjlighet att hämta upp råttor och lämna av på stationen i hässleholm runt halv tolv på söndag (på kvällen, det är nattåg)? En liten ersättning går nog att fixa…..

R4ttus
1

#14 Har du kollat djurtransport i fokus?

tötenöten
0

Skulle transport gå att fixa till Lycksele skulle jag definitivt kunna ta 1 eller 2 stycken.. Helst en med olikfärgade ögon 😍

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

dundeer
1

#16 kan du skriva till mig på facebook måntro? Samlar alla intresserade där, och det fanns en tjej som kunde transportera till lycksele! :) 

Facebook: Petra Dunder

Grodan
5

Jag skulle kunna barmhärtiga mig över två honor.  Har dock inte möjlighet att själv åka ner och hämta, trots att jag har en stor bil och eg skulle kunna ha transportburar till alla…  men jag har helt enkelt inte råd. 

Så om någon tar för många och behöver slussa ut några honor finns det plats här. Kan möta upp vid tågstation Flen, Katrineholm eller Nyköping, längst E4:an Nyköping eller E20 Strängnäs ev även Västerås (om Zickan tar några… haha)

(edit: måste säga att jag är sjukt imponerad över deras anläggning och verksamhet. Önskar vi kunde ha något sånt där här i mitten av Sverige också. )

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ladybug6
2

#18 jag har en ev transport nu som i så fall kommer hämta den 5e. Jag kan i så fall lämna i nyköping. Då transportören vill ha betalt kommer priset bli 80 kr per råtta totalt med transport och adoptionsavgift. Skulle det vara intressant?

Grodan
0

#19 Absolut! (jag passade på att editera lite i mitt inlägg lite…)

Fjordell
10

Dessa råttor verkar inavlade med tanke på antalet och det faktum att ALLA har samma färg. Jag hoppas de kommer till bra ägare som ser till att dessa inte på något sätt kommer vidare i avel, hur underbara de än må vara till sättet och utseendet.

Dessa råttor säljs till vem som helst, (SPCA ställer inga som helst frågor till de som adopterar) så jag hoppas att råttvänner kan ta sig an så många som möjligt och omplacera dem på egen hand för att minsta riskerna för en massa tråkigheter för råttorna i fråga.

Fluffinen
3

Jag kan tänka mig att plocka på mig 3 hanar om de finns plats för dem att transporteras med personen som skulle upp till luleå. Jag bor i Umeå om de körsförbi här så kan jag hämta upp dem. Stackars liv, hämskt att de är massinavel och såå mååånga, dem kan inte ha haft de bra där dem bodde.

Ladybug6
1

Jag kommer åka ner på fredag och hämta ett gäng nu. Om intresse finns kommer de kunna hämtas i Linköping eller Uppsala. Leverans till städer mellan Linköping och uppsala kan ske på söndag.

Ladybug6
0

Dock så skriver en som varit där nu att det inte är säkert att det finns några kvar för massor råttor hade åkt idag och igår. Men jag kommer kolla hur läget ser ut på torsdag och uppdaterar då om jag behöver hämta eller om alla fått hem :)

Zabbio
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Jag har hämtat tre damer idag, två små och en större :)

De kommer från någon som avlade för att få fram just den färgen och olikfärgade ögon, därför har alla samma färg. Sen har det gått över styr så det finns säkert risk för inavel också. Men de är väldigt trevliga med tanke på omständigheterna :) Även de vuxna kommer fram och nosar.

Det har spridts på typ alla råttgrupper och folk ordnar skjuts hit och ditt och transport för att hämta. :)

Oddity och de två små som ännu är namnlösa.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

DeniceP
3

Hämtade 11 idag, två stannar här, övriga ska antingen till en tjej i Malmö, eller Veronica i Stockholm (?)

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

Tamlinaa
5
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag tog emot två stycken igår.

Jessiegirl1811
3

Idag ska jag hämta tre hanar från DeniceP och åh vad jag längtar!

http://ask.fm/JessicaReips

Surpan
0

Är dom snälla? de är väldigt fina.. Man skulle vilja ha en. 😐

/Surpan

Slotte
0

Ladybug6 - om du får upp några till Uppsala kan jag gärna hämta någon under påskhelgen, hane eller hona spelar ingen roll.

Dramatik
2

Jag tänkte åka och hämta några idag, transport neråt i Skåne finns då. Jag kör mot Simrishamn. Enligt spca finns det bara hanar kvar och ett fåtal honor. Även en hona med bebisar.

marathos
2

Blir så glad när jag hör att det är så många som hämtar råttisar!

Maaliinn
0

Om någon skulle ha vägarna förbi Eskilstuna så kan jag ta hand om två st honor , men har ingen möjlighet att åka ner själv 😊

Dramatik
4

Igår hämtade jag 4 pojkar. Egentligen skulle jag bara ha två, men väl där hade jag egentligen velat rädda allihopa. Två av de jag tog skulle jag tippa är ca 8 veckor. De andra två var bara små pyttebebisar, ca. 3 veckor gamla. De är ganska tunna också så nu får de ha bra med mat så de kan få upp hullet. Jag reagerade dock på att det inte fanns Torrfoder till råttorna i burarna när jag var där. Och så bodde stackarna ju på spån och med hö :(

[Emma--]
0

#34 Hade dom kvar hjul i burarna eller lyssnade dom på när folk påpekade att det inte är bra för råttor?

R4ttus
0

#34 Hur många finns det kvar? Eller ungefärligt?

Grodan
1

#23 Attans, jag missade att vi inte har kontakt på fb utan bara här…

Tycker också att det är underbart att så många intresserat sig för dessa råttor! Stor eloge till er! ❤️

Dramatik
1

#35 Såg inga hjul i burarna vad jag kan minnas:) #36 Runt 30 - 35 råttor kvar ca. Mestadels jättefina pojkar. Men det skulle komma fler och se på råttorna efter mig igår.

R4ttus
0

Oj, vad himla roligt att så många fått nya hem redan! Men det gör jätteont att tänka på att några kanske blir över 😕

Hade jättegärna tagit emot några om jag bara hade plats och möjlighet för fler råttor =\

zickan
1

Börjar bli nyfiken på var alla dessa råttor nu har hamnat.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Fjordell
9

Eftersom man inte vet huruvida alla dessa råttor är släkt eller inte, så upplyser jag försiktigt om lite tråkigheter bland enstaka individer. Några av de äldre råttorna har haft ihjäl en unge efter flytten från SPCA. Efter detta gav de sig på flera andra ungar, varpå personen som hade dem särade på dem, och efter det ska allt ha lugnat sig. Mer än så vet jag inte just nu, men jag skriver detta enbart för att folk som tar råttor därifrån ska vara extra försiktiga, för problem med temperament är ju som vi vet många gånger ärftligt. Sedan kan det ju finnas många olika orsaker till att beteendet utlöstes, vilket denna gång mest troligt är stress.

Jag tycker det är underbart att intresset för att hjälpa dessa råttor varit såpass stort! De har förstås utseendet på sin sida också, så de har verkligen haft en oerhört stor tur i livet som får komma iväg från ett liv i misär. De förtjänar att leva som prinsar och prinsessor hädanefter :)

zickan
5

#41 känner till allt det där själv. haft rätt bra kontakt med en av dom som du troligen skriver om. och även där är det eventuell tumörpå magen. men mest troligt handlar det som juvertumör. 
Troligen är alla släkt och en del rätt nära släkt. I hemmet fanns det ca 200 råttor. Bara de 70 som verkade va i skick nog att kunna räddas togs med därifrån och även dessa saknar nån tå, dräktig, undervikt osv.
Ska ha varit en person som bodde litet. Och satte ihop lite råttor hur som för parning. Och vad jag hört satt det även olika kön i samma bur efter omhändertagandet och så hade de troligen bott vid omhändertagandet. En hona födde kull hos de spca i förrgår. Mitt i flocken av alla andra.

Inte ett dugg konstigt de bitit ihjäl varandra, bråkat osv. Gått igenom massor under lång tid. De har även fått äta på varandra i hemmet innan de togs därifrån för att få mat. Enligt vad jag hört om saken via person som varit hos spca.  
Så de bör inte dras över en kant i dags läget för att va aggresiva osv. Ingen vet vilka flockar som delats, mosats ihop med nya osv under allt flyttande. Eller vilka trauman som kan ligga bakom. 

Ändå kul att veta på var alla hamnat. Hur spritt alla hemmen blivit. Inte för att ha koll på hur de blir. Mer bara kul att veta hur många som kastat sig dit mm och hur råttorna är nu. Hur de mår. De kan ha virus/bakterier de burit som bryter ut efter resan. Mer den delen jag är nyfiken på.

Fjordell
5

#42 Nej, jag menar såklart inte på att dra alla råttor över en och samma kant! Det var mest för att informera. All information som finns uppskattas nog av alla som tagit råttor därifrån.

Sedan skrev jag också att det mest troligt skedde pågrund av just stress. Men man kan ju bara spekulera. Händer såna olyckor fler gånger bland dessa råttor så är det ju bra att ha vetskap om att det hänt innan också.

R4ttus
3

Man kan ju undra vad en person får för straff för sånt här fruktansvärt djurplågeri?

Att personen är sjuk köper jag inte som förklaring. Är personen så pass illa att han/hon är fullständigt oförmögen att förstå vad han/hon gör, så borde någon form av tillsyn redan funnits… Hemhjälp, assistans, inlåst på hem.

Daltas alldeles för mycket med brottslingar i detta land, och jag hoppas att djurlagarna skärps så att personer som utsätter djur för sånt här åker dit så det smäller om det.

Fruktansvärt.

zickan
0

Omhändertas djur blir det alltid en anmälan också. Man bli  allt från att fallet läggs ner, till böter och djurförbud. Ingen koll på den anmälan än det jag skrev.

Zabbio
2

#42 Jag hoppas verkligen inte att min hona får en kull om ett tag! :/ Än så länge är hon lite mager så i så fall ska hon ha parats rätt nyligen.. blir lite orolig, jag är ju ny på råttor och kan inte mycket om avel.. men de har väl varit åtskilda ett tag så att det borde synas om hon är dräktig nu? Hur länge är de dräktiga?

Hur som, de tre jag fått hem (vuxna honan och två små honor) har varit jättetrevliga mot mig och vararndra! :)

Ladybug6
1

#42 Om vi pratar om samma råttor så är det nog inte frågan om några tumörer. Två av honorna som bott hemma hos mig hade som sagt knöl på magen men bådas sitter mitt på magen och går att "putta in" så jag misstänker navelbråck. Jag antar att råttor också kan få det (du har antagligen bättre koll än mig?) precis som andra djur och om det är det så orsakar det ju oftast inget problem för djuret…..

R4ttus
0

Någon som vet hur det går? Hur många råttor finns det kvar, eller om alla fått hem?

Ni som har råttor därifrån, hur går det för dom nu när det gått ett tag? 🙂

dundeer
3

Alla har fått hem! :D

Fjordell
4

Det verkar vara ett flertal av råttorna som omplacerats IGEN nu i efterhand… jag hoppas verkligen att dessa råttor slipper mer osäkerhet i vardagen.

R4ttus
3

Vad glad jag blir att ingen blev över!

Men att många ska behöva omplaceras igen så snart … Det är minst sagt skrämmande hur lite en del tänker över sina beslut att skaffa husdjur. Med en sån bakgrund behöver de ett livslångt tryggt hem från början 😕

Sara:)
0

Vet någon vad råttorna kom ifrån och varför dom behövde omplaceras så många?

Zakaraa
0

#52, se #42

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Zabbio
2

Det var över 70 råttor, att några fått flytta igen är kanske inte så mycket på det stora hela, även om det är trist förståss. Vissa hämtades också med syfte att omplaceras till seriösa köpare.

Mina tre bor kvar här i varje fall och växer så det knakar! :)

zickan
2

#54 hade bara som nu omplacerar tänkt sig för lite om de verkligen kan behålla dom och inte bara kör impuls så hade väldigt få omplacerats. 
Bara läst en omplacerings annons som varit svår att beräkna innan.

JoySurrender
7

Jag hämtade de som fanns kvar för två veckor sedan, 19 stycken. Alla är snälla men det märks att de är ohanterade. De är ganska små men äter som små hästar allihop och går upp i vikt nu. Mycket vackra i färg och teckning. De mindre hanarna är väldigt nyfikna och söta❤️

Samtliga honor har fått nya hem och tre-fyra av hanarna. Jag varken ger bort eller säljer dem utan lämnar dem på foder med ett strängt avtal om avelsförbud. Detta för att minimera risken att de placeras vidare - kan de inte stanna i sina nya hem ska de hit igen.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

Fjordell
4

#56 Helt suveränt att du har dem på foder och har satt avelsförbud! Väldigt klokt gjort.

JoySurrender
0

Tack!

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan