Återhämtningstips
Min två-åriga råtta ska opereras imorgon då hon har en liten tumör.
Hon är min första råtta, så jag har inga erfarenheter med hur man ska handskas med råttor efter operationer.
Skulle vara väldigt tacksam för tips och instruktioner, ju mer detaljerad desto bättre.
Tack på förhand
Det kan ta ca ett dygn tills hon vaknar upp helt efter operationen (även om hon är vaken så kan hon vara väldigt dåsig och slö efter att ha varit nedsövd)
En liten bur, transport eller sjukbur med mycket tyg i som håller värmen är mitt tips. Mjuk mat tillgänglig som är lätt att slicka i sig och vatten.
Om hennes kompisar visar för stor nyfikenhet på såret och stygnen så låt henne fortsatt bo själv i annan bur ett par dagar, så att de inte drar upp stygnen.
2 av mina opererade råttor bodde i sjukbur ett dygn bara innan de kunde bo med vännerna igen.
Den 3e en vecka, då hon hade ett riktigt stort sår och massa stygn efter en tumöroperation som kompisarna var på när de skulle hjälpa henne att tvätta sig. Först när jag såg att såret börjat sluta sig ordentligt under stygnen så fick hon flytta tillbaka till vännerna.