Behöver lite Hjälp :-(
Hejsan, Jag är inte medlem här men ändå är råttägare..
Jag ska försöka vara så klar som möjligt för att ni ska hjälpa mig,
Jag har 1 råtta, men hade två innan, Mina är honor. Min ena råtta dog för 2 månader sedan av Cancer och nu har jag bara 1 råtta kvar,
Hon har varit själv i två månader, Jag köpte en ung råtta som var 12 veckor gammal, och den bet hon ihjäl,
Nu har jag får anklagelser om att det är djurplågeri att ha henne själv,
men jag har bara förstått det som att hon inte går ihop med andra råttor, sedan hennes bur kompis dog,
och dem vill att jag ska göra en dispensansökan om råtta, Vilket jag inte vet vad det är eller innebär ??? :-(
Jag tänker mer på att min råtta ska få leva själv fram tills hon dör då hon är 1 år och 5 månader gammal, jag är orolig och rädd för att jag har gjort fel och jag vill ju inte bli anklagad för något sådant hemskt påstående,
Snälla hjälp mig
Fight another day and die tomorrow
Det är inte djurplågeri eller olagligt att ha en råtta själv om den inte går ihop med andra råttor, eller måste hållas ensam en period av andra särskilda skäl. (T.ex. operation, sjukdom, m.m.)
Jag hinner inte leta upp hur hur det står exakt i lagen, men någon annan kanske har länken till det och kan citera?
En del råttor klarar bara av en eller två kompisar som de har vuxit ihop med och är sedan tyvärr omöjliga att introducera till andra råttor. Oftast går det, men absolut inte alltid, och det är även därför denna regeln finns.
Jättetråkigt och sorgligt att det gick så illa med den lilla du skaffade! 😕 Efter en sån händelse vore det djurplågeri att försöka igen med en till unge så att kanske även denne blir ihjälbiten, det kan du säga till dom som anklagar dig för djurplågeri för att hon bor ensam nu.
Om det finns möjlighet att låta henne träffa en jämngammal eller äldre hona så är det ett alternativ för att se om hon kan gå ihop med andra råttor, men absolut ingen unge igen, och efter en sådan attack så är det ytterst tveksamt om det kommer att gå.
Hur är hon mot dig? Trivs hon, verkar hon glad? Om hon inte visar tecken på att må dåligt av att vara ensamråtta, så är du allt hon behöver i så fall. Som ensamråtta kräver hon mer social tid med dig än om hon hade en kompis. Men hon är som sagt inte den första råttan att rata andra och bara vilja vara med en människa, om det nu är så det är.
Jag har också haft 2 ensamråttor genom åren som var omöjliga att ha med andra råttor eftersom de blev fullständigt livsfarliga mot de andra råttorna, men som kunde vara hur goa och tama som helst mot människor. Det har hänt många råttägare att de fått en råtta som avviker och behövt bo ensam hela livet/resten av livet efter att den enda kompisen den gillade gått bort.
Oroa dig inte, det är inte djurplågeri att ha en råtta ensam efter en sådan händelse.🌺 Men det skulle vara intressant och till hjälp att få veta lite mer om henne,hennes beteende mot dig osv, och hur hon fungerade ihop med sin förra kompis?
Ur L 80:
"1 § Djur som har behov av att vara tillsammans med andra djur ska hållas och skötas på ett sätt som tillgodoser dessa behov.
Allmänna råd till 4 kap. 1 § Djur av arter som i vilt tillstånd lever i par, familj eller grupp bör hållas tillsammans med artfränder om inte deras behov av att vara tillsammans med andra djur tillfredsställs genom kontakt med människor eller djuret är så onormalt aggressivt mot artfränder att det finns en uppenbar risk för att det skadar dem. "
🙂
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus
Tack och åter tack för ditt svar det gör mig glad, hon gillade sin bur kompis men det var aldrig så att hon älskade henne om man ska säga så, hon var mer den typen som utnyttjade sin bur kompis till att ligga på och tvätta mig men jag tvättar inte dig typ, hon tycker om mig men hon vill vara ute ifrån sin bur knappt i tio minuter sen vill hon för den mesta tiden bara ligga i den hängmattan där hennes bur kompis alltid sov, men hon äter och dricker som hon ska, jag har ju inte upplevt att hon är deppig. Men var får jag tag i en vuxen råtta då jag har både letat på blocket osv, tack ännu en gång för ditt svar :-D
#2 Tusen tack, var precis vad jag letade efter 😃
Varning för en baskat lång text… 😇
#3 Om hon ogillar att vara ute själv och bara går tillbaka till buren, så är ett tips att helt enkelt ha med henne i en luvtröja en hel del när du är hemma. Så att hon får det nära sällskapet och kanske vänjer sig vid att sova i fickan eller i luvan när hon är med dig (Om hon nu inte redan brukar göra det, vad vet jag :p) Om inte det, så i falla fall så att hon "tvingas" vara social väldigt mycket varje dag på något vis. Annars är risken stor att hon kommer må väldigt dåligt med tiden och kan då även bli aggressiv även mot dig t.ex. Tycker hon mycket om sin hängmatta, sitt gärna med henne och klia och klappa henne extra mycket varje dag. Det får henne att känna sig "tvättad" av dig istället för av sin förra kompis.
Mina ensamråttor var/är (har en ensamråtta i dagsläget tyvärr, den andra för många år sen) oerhört livliga och kunde aktivera sig själva utan problem, men är hon mer lugn och/eller lat så tveka inte att tvinga ut henne mycket ändå så att hon får den stimulans hon behöver.
Även om hon inte gillar andra råttor, så är de oerhört sociala varelser och då får du ta andras råttors plats så fullt ut du bara kan 🙂
*
Om jag själv hade en råtta som bet ihjäl en nykomling på det viset du beskrev så hade jag personligen inte letat efter en ny kompis åt henne/honom. Jag hade aldrig vågat lita på den råttan igen och vågat lämna den ensam med andra råttor. Men det är bara min åsikt.
Det är något riktigt galet med en råttas psyke om den biter ihjäl en kompis eller är vansinnigt aggressiv utan anledning. Det kan vara hormoner (vanligare bland hanar och en kastrering kan lösa alla aggro problemen, men ingen garanti), men med en hona finns det inte mycket att göra.
*
Min ensamråtta jag har idag är nu 1 år. Både han och hans bror var galna när jag köpte dom. Brodern var aggressiv både mot råttor och människor men blev snäll efter en kastrering. Den andra var aldrig aggressiv mot människor, men är fortfarande livsfarlig mot andra råttor. Dock är han precis hur snäll som helst mot mig. Han har inte ens bitit mig när jag vid ett flertal tillfällen behövt lyft upp honom mitt i vansinniga aggressionsutbrott. (Han hittade ibland nya vägar upp på de andra råttornas galler och fick spatt av att se dom, men idag verkar problemet helt löst efter mycket trixande)
Han äter, dricker, ploppar, knastrar, och full fart. Ingen gosig kille direkt, han gillar inte att bli lyft eller att sitta still, men tycker väldigt mycket om att bli klappad och kliad när han vilar. Då njuter han som sjutton. Han klättrar självmant upp på mig när ha när ute och springer och ger mig vid sällsynta tillfällen även en puss, men han är inte social på det viset att han sitter kvar eller går att hålla i händerna bara sådär. Då sprattlar han som sjutton och vill ner på golvet och springa istället. Men han njuter av livet på sitt sätt, och jag ser absolut inga som helst tecken på att han skulle må dåligt. På något sätt är han ju lite rubbad, eftersom det verkligen inte är normalt att en råtta inte vill bo med artfränder (varken hanar,honor eller kastrerade hanar), men i och med att han är så pass knasig så lever han ju livet efter sina villkor.
Udda, konstig, eller allmänt osocial betyder ju inte på rak arm att någon mår dåligt. Som med allt annat är det individuellt.
*
Skrev ner lite om min ensamråtta som ett exempel bara om det är intressant, så din hona är som sagt inte ensam om hon nu inte fortsättningsvis heller skulle klara av att bo med råttor om du nu väljer att försöka igen.
Men ett tips om du väljer att försöka få ihop henne med nya vuxna honor, så skaffa då 2st och var beredd på att ha 2 flockar. Jag tror att chansen är väldigt liten att hon skulle kunna anpassa sig till en ny flock efter att ha visat prov på något så fruktansvärt aggressivt som att bita ihjäl en annan råtta, men man ska aldrig säga aldrig. Det kan ha varit stress, men är hon så stresskänslig så blir inte problemet mindre bara för det.
Tack ännu en gång för ditt svar, ja jag får ju testa som du sa med att umgås med henne i buren om hon nu inte vill vara ute, hon är ju verkligen världens snällaste råtta mot mig iaf, jag vågar ju inte pröva med några nya råttor till henne, hon får leva med mig i alla sina glada dagar kvar tills hon lämnar in skorna, jag brukar ge en nöt varje morgon när jag stiger upp, det brukar hon gilla och sitta och hålla mig i handen med sin ena tass, ja råttor är ett mysterium men så får det bli att låta hon vara med mig, ännu en gång du har varit till en stor hjälp :-D
Djurplågare! :p
Vad då djurplågare ? :-(
Ignorera Botta, tycker du verkar ha tänkt igenom saken och avvägt det.
Bättre att vara försiktig än att få problem med skadade eller dödade djur, att vifta med ordet 'djurplågare' som första kommentar i en tråd tycker jag bara är dumt och taskigt. varken hjälper eller får dig att känna dig tryggare med ditt beslut, snarare stjälper..
#6 Onödigt och inte ett dugg kul.
#7 Du kan känna dig helt trygg med ditt beslut. Personligen tycker jag det är det absolut bästa du kan göra både för henne och för eventuella andra råttor som riskerar att bli allvarligt skadade.
Låter som om hon är en underbar råtta mot dig och det bevisar att hon mår bra. 🌺