Matvanor.
Eftersom att jag är "ny" på detta med att ha råttor hemma igen, så tänkte jag att jag vänder mig hit till er som kan massor. För ca tre veckor sedan så fick jag hem mina okej våra urmysiga råttjejer Blomman och Notan (som barnen har döpt dom till) Den ena råttan (notan) tycks äta väldigt mycket för hon har blivit väldigt rund om magen medans Blomman är lika slank som hon va när hon flyttade hit. Jag varvar maten mellan fisk, kyckling, nöt. Dom får efter "tallriksmodellen" så mer grönsaker än nått annat, dom äter jätte bra nästan allt som serveras äts upp, kött och pasta/potatis först sen slukar dom grönsakerna. Men börjar nu fundera på om Notan får i sig lite för mycket. Jag vill ju inte att hon ska bli för stor och tung så hon inte orkar att ta sig runt, hon är ju redan halv lat och vill mest sitta på axeln och pussas på kinden medans Blomman är värsta ninjan som hoppar mellan sofforna, flyger från soffkanterna ner på golvet och springer iväg. Men nu till den stora frågan! Bör jag sära på dom när dom äter, ge dom lite var? Hur mycket ska man ge? Är de bättre med puré än bitar?
Är hon bara rund om magen kan hon ju vara dräktig, råttor är ju dräktiga i 21-23 dagar.. Annars om det är matmage så kan det funka med att sära på de vid färskfodermatningen. Kanske ge de lite minde färskfoder i buren och ge mer åt den slanka råttan "i smyg" Torrfoder ska de alltid ha tillgång till..
Råttor, råttor och lite mer råttor!
Om råttorna slukar upp maten för fort kan man testa med att försöka berika deras aktiviteter med mat och låta de lösa uppgifter för att komma åt maten. Istället för att lägga allt i en matskål så kan man gömma maten i lådor, toarullar osv så de får använda hjärnan lite och jobba för maten.
Utöver det i #2 och #1 så gör det även inget om du skippar kolhydraterna, jag brukar ge ca 80-90% grönsaksblandning med lite kött eller frukt, med tanke på att pasta t.ex. är väldigt likt det de får i sin basmat redan 🙂 (Dock får de det fortfarande ibland som gottis i middan men generellt sätt brukar jag ersätta det med mer grönsaker 😂)
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Tack så mycket för era svar. Uppskattar dom jätte mycket. Idag blev det att göra egen puré med grönsaker och några få köttbullar enbart för att få i lite kött. Och jag delade på dom medans dom åt så den "slanka" fick en extra köttbulle. Klickade ut maten på några ställen i buren så hon fick leta upp dom både högt och lågt. De där med dräktig hur vet man att dom är de? Det är inget jag har skrivit upp mig på. Jag har inte en aning hur man tar hand om små råttor plus en mamma.