Sängen
Har ju börjat haft mina bebisråttor ute nu och de är riktigt sociala, men till saken.
Jag har bara låtit dom vara i min tröja, knä, i fickorna och i luvan men inte låtit dom springa på något annat än mig.
Hur är det med råttor, om man låter dom springa i sängen, kommer de att hoppa ner? Eftersom vi inte känner varandra väl så vet jag inte om de springer till mig om det blir läskigt eller ned till golvet och troligen så skulle det vara svårt att få upp dom om dom är på golvet i mitt rum eftersom det är så stort.
Behöver lite tips, de börjar vilja springa omkring utan mig i detta laget😃
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤
De kommer springa åt alla håll o kanter så fort de blir vana/ lite tryggare med miljön, kanske endast 10 minuter som krävs för att de ska bli så nyfikna att de inte kan stanna endast i din säng. Jag gjorde så att jag spärrade av ett mindre område och sedan utökade till hela rummet, men rummet måste vara säkrat och det får inte finnas konstiga saker de kan äta på. Du kan ha någon mysig ficka eller något krypin där de kan springa och gömma sig enkelt och snabbt.
Mina råttor har alltid stannat i säng och soffa. Men man får hålla koll eftersom de har svårt att se avstånd och kan få för sig att hoppa.
Har ett par råttungar som i stort sett aldrig är utanför sängen och de är snart 4 månader, sen har vi resten av mina råttor som absolut inte går att hålla ifrån att springa kors och tvärs över hela rummet och de är inte så mycket äldre.. Så det är nog ganska individuellt :)
Råttor, råttor och lite mer råttor!
Mina råttor som är allt från ett år till snart två har aldrig vågat hoppa ner från sängen. Jag har aldrig visat att det går. Däremot kan de klättra ner via täcket om det hänger ner från sängkanten till golvet ^^
Frågan är då om jag ska låta dom just nu och låter dom bekanta sig med mig först, har stor dubbelsäng och hinner nog inte dit först han är nere;)
Normalt sett brukar råttor hålla sig på ett område. iaf tills de blir bekväma att va ute mm. Flesta av mina stannar i soffan eller på bordet.
Men just denna kullen ska man inte räkna med stannar. Deras mor är en av få som hoppar ner från allt och tar sig en tur iväg på egen hand. Vilket hela den kullen började följa efter sin mor redan när de var 2½ vecka gamla.
Nu hamnade inte de värsta ur kullen hos dig. Så ser du att de börjar försöka treva runt sängkanten på att fundera och gå ner så sätt upp dom i sängen. eller puffa upp dom igen. Försöka säga ifrån att det är sängen de ska vara i.
Men det kan va att de hoppar ner. När jag satte ut kullen på vardagsrumsbordet så sa det ofta poff hade hälften hoppat ner. Oftast var det att de inte vågade hoppa över i soffan. Så de hoppade ner på golvet och sedan klättrade upp i soffan. Inte ett dugg kortare bit i längt. Så brillianta var dom inte som små.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#6 Där ser man😃 Hade inte tänkt att hålla dom i bara sängen sen när dom kommer tillbaka till mig iallafall utan de får vara i hela mitt rum, men när de är så små och pilsnabba just nu🙂
Våra töser stannar absolut INTE i soffan om man sätter dem där, haha 😃 En av dem är överallt samtidigt, känns det som (och hon har just lärt sig att klättra upp längs helt släta, runda stolsben i metall). Ner från soffan, ut i hallen, upp på skohyllan, upp i alla jackor och vidare upp nästan till hatthyllan… De tar sig nästan överallt (upp i fönster, skåp, hyllor etc.)… Envisa och kvicka små rackare 🙂
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus