Veterinärbuffert?
Tänkte lägga undan en buffert inför eventuella kommande veterinärbesök. Men hur mycket bör man ha i den? Vad kan det kosta när man tar sina råttor till veterinären? Har haft hund så vet ju lite vad det kan kosta då, men då hade vi också en försäkring som kunde täcka en (i vissa fall stor) del av kostnaden. Men vad jag förstått när jag läst här så brukar man inte försäkra sina råttor? Så, tillbaka till frågan, hur mycket pengar är vettigt att stoppa undan för detta syfte?
Man kan försäkra sina råttor också men jag kör endast med egen buffert. Några tusen bör ju vara där iallafall:)
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤
Var just in på Agrias hemsida och kollade, och verkar ju inte vara helt fel att ha försäkring ändå? "Några tusen"; 3-4 000 eller mer?
Oavsett om djuret är försäkrat eller ej bör det alltid finnas en buffert till veterinär. I mitt tycket bör den ligga på 5000+, men så har jag aldrig enbart haft råttor och behöver mer än ett djur träffa veterinär på kort tid är det alltid bra med extra pengar.
Mitt senaste veterinär besök kostade drygt 1000kr för undersökning och provtagning
Bufferten beror väl lite på antalet råttor. Har man endast två behöver man inte ha lika stor buffert som den som har 8 ungefär. Sedan kan man även tänka kön, hanar kan kräva kastrering, honor juvertumöroperation osv.
Jag skulle, för två råttor, försöka ha minst 2000-3000kr undanstoppade. Ju mer desto bättre och behöver man inte använda de pengarna i slutändan, ja då har du ju en liten kassa för annat sedan.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Jag har två och vill iallafall ha 5000 undanstoppade till var och en, så ju fler man har desto mer i bufferten. 4-5000 till en råtta enligt mig:)
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤
När jag födde upp råttor och hade minst 12 st hemma hela tiden så hade jag buffert på 30.000. Just nu har jag bara en kvar som ska få somna in och hade en buffert på ca 3-5000 till den. Dock har jag flera husdjur o har en total djurkassa på 55.000.
Det jag har tänkt på när jag haft dessa summor är antalet råttor, och vilka sjukdommar jag vet kan förekomma och vet ungefär vad de kostar att behandla detta hos den vetrinär jag går till. Ofta har man inte den kollen och viktigt att tänka på är att de är olika dyrt hos alla vetrinärer! För några år sedan opererade jag svansen på min råtta och den kostnaden gick på 400kr … De var galet billigt och då fanns ingen försäkring eller så. Jag har fortsatt boka in mig hos den vetrinären då det verkligen var billigt där och de var duktiga desutom, de var en privatvetrinär och pga att jag var där så ofta hade de bra koll på råttor vilket är ett plus. Nu när jag bor i annan stad och ska avliva min råtta beräknade dem att de skulle gå på 1200kr vilket är en stor skillnad. Men iaf, de du borde kolla är vad ett besök hos vetrinären kan gå på och då räkna med att alla dina råttor kommer behöva åka in samtidigt på jourtid och kräva operation exempelvis och budgetera över den summan för säkerhets skull. Det ser jag som en säkerhets budgetering och man kan känna sig trygg i att man kan ta hand om sina husdjur ifall olyckan är framme. Som fattig student är de väldigt tryggt att ha dem pengarna undanstoppade åt djuren då det annars skulle vara grymt svårt att kunna punga ut ur plånboken bara sådär.
Man kan tycka att jag tar i lite, men jag vill vara säker på att jag kan ta hand om mina djur om olyckan är framme.
Tack för alla svar! Underbart att kunna få ställa alla sina frågor här och få vettiga svar tillbaka! Som nybliven råttägare känner jag mig nästan som när jag fick barn första gången, :-) Tänker faktiskt skaffa försäkring till råttorna, och sedan lägga undan ca. 5000:-. Har ju pengar sparat annars också men känns bra att ha öronmärkta till råttorna också. Blir något jättedyrt får vi ju ta från övriga sparandet.