Råttor iFokus

Råttor

Etikettannonsering
Läst 1015 ggr
[Einarpung]
0

4 hanar Omplacering

Har fyra stycken hanar på ca ett år som jag måste omplacera. Köpte dom av en privat uppfödare när dom var ungefär ett halvår gamla. När jag köpte dom så var dom inte handtama överhuvudtaget. Idag är dom fortfarande svåra att plocka med men är ändå väldigt nyfikna och kommer fram när man är i närheten av dom. Måste omplacera dom då jag har honor i samma rum och dom biter hanarna i fötterna så fort hanarna är vid honornas bur. Vill att dom kommer till ett bra hem där dom får springa utanför buren så mycket som möjligt och där dom får mycket tid och kärlek. Om ni vill veta mer om dom så skriv till mig här på iFokus så berättar jag mer. Bilder kan ordnas också. Transport går att ordna till Kalmar och Linköping mot bensinkostnad.

Ladybug6
2

Sätt för så att de inte kommer åt varandras burar istället annars!

[Thew]1
1

Ellerhur!

R4ttus
5

Sätt upp honornas bur på ett bord eller något. Finns t.ex. soffbord för en 50lapp på Ikea. Går att skruva av benen och bara ställa in i ett skåp om det inte behövs, så väldigt smidiga. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40104270/#/20011413    Finns i fler färger.

Jag använder såna till mina 2 mindre burar, och har ett lagom avstånd mellan de borden till andra möbler så inte råttorna kastar sig på burgallret och blir bitna i fötterna.

Det gäller bara att låta sig möblera om och klura ut nya lösningar. Förlåt, men att omplacera hanarna bara för att honorna biter dom i fötterna genom gallret? Låter helgalet i mina öron, och att det kan uppstå komplikationer med flera flockar i samma rum är något man får räkna med.

Har exakt likadana problem som du beskriver, men genom att experimentera med möbleringen så är det ur världen.

Har du större burar som inte står på bord så kan du t.ex. klippa till kartongskivor i rätt storlek och göra hål i kanterna, och helt enkelt fästa dom för de nedersta delarna på buren när hanarna/honorna är ute, så de inte kommer åt varandras galler. Eller något liknande. Går alltid att lösa 🙂

Du kan även lägga upp en bild på hur det ser ut hos dig, så kanske jag/andra kan komma med mer direkta förslag på lösningar?

[Einarpung]
0

Så det är helgalet för att man vill att sina husdjur ska få något bättre än att få ont i stort sett varje dag?! Och hur vet ni att jag inte har försökt hitta lösningar på problemet? Och som jag inte skrev i mitt inlägg så finns det andra anledningar till att dom måste omplaceras

R4ttus
5

#4 Vilka andra anledningar?

"Måste omplacera dom då jag har honor i samma rum och dom biter hanarna i fötterna så fort hanarna är vid honornas bur. Vill att dom kommer till ett bra hem där dom får springa utanför buren så mycket som möjligt och där dom får mycket tid och kärlek."

^Är den enda anledningen jag ser i inlägget.

Blir nyfiken på hur du har försökt lösa det utan att det har gått? Har du verkligen prövat täcka för honornas galler, eller flyttat upp buren utom räckhåll för hanarna? Hur högt flyttade du då upp buren, och med vad täckte du för honornas galler eftersom hanarna fortfarande blir bitna?

I värsta fall får man väl ställa ut honornas bur utanför dörren när hanarna är ute. Eller varför inte göra en provisorisk extravägg av en utvikt flyttkartong  runt honornas bur när hanarna är ute t.ex.