Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 771 ggr
R4ttus
5

Nya hus

Idag kom äntligen de hus jag nyligen beställde från zooplus. Råttorna uppskattar verkligen husen, men de hade en hel del klagomål och märkliga åsikter om dom också. 🤔

ÄNTLIGEN fick jag min efterlängtade veranda! Det har jag ju önskat mig ända sen jag blev pensionär för ett halvår sen … Men var är min gungstol? - Kimmy

Ganka rymlig undervåning … Men vem tusan är arkitekten? Fattar dom inte att det måste vara en reservdörr här bak också? - Soraya

Vad tycker du Linus, får man plats 2 därinne? Men fy … titta så snett tak. Det ska jag nog ordna. - Leopold.

Hur går det där bak med taket egentligen? Jag orkar inte sitta här och vakta hela dagen! - Linus

Äääääääntligen ett eget rum där jag kan skrika hur mycket jag vill! - Mattis.

… Men man blir trött av att "skrika" också.

Zakaraa
0

Skulle gissa på att det mesta av kritiken är kring att de är av trä så det suger åt sig vätska och blir dåligt relativt fort och går inte att få bort lukten. Speciellt denna typ av hus har jag märkt av erfarenhet när jag jobbade i butik en kort period luktar illa fort.

Vad var det för andra klagomål huset har? (länka gärna till produkten 🙂)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

R4ttus
1

#1 Jaha, nej jag hade inga klagomål, försökte bara skämta till bildtexterna lite 😃Fast egentligen är de väldigt nöjda, husen blev väldigt uppskattade 👍

Var länge sen de hade trähus, men jag köper det ibland fastän de med tiden drar åt sig lukt. Dessa kostade bara 89kr styck på rea, inte ofta man kan komma över så stora trähus för den pengen.

La in borrismattor på övervåningen så det lär förlänga husens livslängd också =)

Länk till husen: http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burtillbehor/kojor_hus/279190

Kör annars med storlek L på dessa tunnlar: http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burtillbehor/tunnlar_grottor/279220

Finns alltid en sån i varje bur, måste säga att dessa tunnlar är väldigt stank-motståndliga till skillnad från hus, och väldigt populära att gnaga och forma om till råttornas egna behov.

Så skulle nog rekommendera de tunnlarna istället för husen, om man vill att de ska hålla längre 🙂

Exempel på tunnel

Inne i tunneln. Från början var det verkligen en tunnel med trä på alla håll, men nu har råttorna gnagt bort de bitar på undersidan där de brukar sova, så de sover direkt på borrismattan istället. De har även förstorat alla öppningarna.

Zakaraa
0

#2 Ah! Jag läste som att Zooplys hade fått en massa klagomål osv 😂

Ja jag kan tänka mig att naturkork håller bättre mot väta! :)

R4ttus
0

#3 Jahaa 😂  Skrev nog lite slarvigt :p

Själv kan jag inte låta bli att översvämma råttornas burar med trä inredning. Sysselsätter speciellt dom hyperaktiva ungråttorna som gillar att skala av barken och gnaga nya öppningar mm. De har nästan slutat ge sig på min soffas trädelar på undersidan också  :p Stor fördel hahaha!

Zakaraa
0

#4 Nää. bara jag som läste slarvigt 😃

Ja det är riktigt snyggt med träinredning, det känns så Naturligt! Men jag vågar inte just pga hållbarheten och lukt :( Fejk-trä är ju nästa steg men det är inte riktigt lika :P