Blå svanstipp
Hej alla!
Problemen med mina små råttisar fortsätter (tidigare har jag haft problem med lille Nixon som inte alls gått ihop med andra råttor). Lille Fender, min älskade gammelråtta, blir allt äldre för var dag som går. Han har väldigt svårt att röra på bakbenen och tar sig fram med hjälp av framtassarna. Trots att han har förlorat mycket muskelmassa i bakbenen så håller han kämparglöden uppe, han äter, dricker (tar sig själv till vattenflaskan) och sover och är fortfarande helt pigg och frisk i huvudet. Men nu har hans svanstipp blivit blå. Igår var den bara ljust blå men idag har svansen nästan blivit blåsvart (ca 2 cm av svanstippen). Värt att nämna är också att han har haft liggsår på svansen, vid svansroten som nu har läkt fint och bildat en tjock sårskorpa. Jag vet inte vad jag ska göra, min veterinär har inte svarat på telefonen på två veckor nu och jag har dåliga erfarenheter av andra veterinärer här uppe i Göteborg (min vet känner mig och råttorna bra, vi har säkerligen varit där 13-15 gånger de senaste åren, så hon har alla mina råttors journaler m.m.). Så snälla, vad ska jag göra med Fender? Och kan ni tipsa om en bra veterinär i Göteborgsområdet? Smådjursakuten kommer jag inte att gå till, de har gjort tillräckligt med skada på mina råttisar förr..
Vill ni veta mer om Fender och de andra råttorna så besök deras blogg DOOR
//Tosca och de små
Fotograf, styrman, råttmor och illustratör
Portfolio på Flickr
F´låt att jag säger detta, varför inte hjälpa han att få gå över regnbågsbron? Jag kan förstå du ej vill släppa greppet. Man förväntar sig alltid ett mirakel det gjorde jag den dagen jag stod hos veterinären för avliva min 14 åriga hund 14/9 -04. Det är svårt släppa taget men man måste se till djurets bästa inte ens eget bästa. Vad är värdigt för djuret?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Jo, jag vet. Jag har funderat mycket på om det skulle vara bäst för lille Fender att få komma hem till sina bröder igen, om man säger så. Jag har aldrig avlivat en råtta men står nu och väger inför valet. Lille Fender är väldigt pigg i framkroppen men som sagt, åldern har tagit ut sin rätt (han är 2 år och 8 månader snart) och jag vill bara ge honom en värdig sluttid av livet. Samtidigt vill jag inte att han ska lida mer, så jag vet inte vad jag ska göra. Gammelgubben ska få komma upp i soffan en stund nu i alla fall (sitter här och gråter så jag behöver min goseklump att trösta mig med ;)
Portfolio på Flickr
Jag tror du innerst inne vet att du måste låta han gå även om det smärtar enormt, det gör det varje gång ett djur vandrar vidare.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Jag tycker likadant som mymlan att du borde låta honom gå vidare.
Du skrev att han är pigg och glad och därför lider han nog inte så mycket av det nu. Men tänk den dagen det kommer göra ont på han, då tror jag du skulle tyckt det vore bättre om han fick somna in, glad och då han inte lider. Det är svårt, jag vet, men i sådana här fall så får man inte tänka hur mycket man kommer sakna honom, utan på vad som är det bästa för honom. Han har levt ett långt liv ändå och jag är säker på att han har levt det livet lyckligt och underbart, man kan inte begära mer.
Det KAN ju vara ett blåmärke, har för mig att de blir lite blåsvarta på råttor..
Men samtisigt det låter ju nästan lite grann som nekros.. Det blir svart när vävnaden dör.
Är det nekros så kan det bli nödvändigt med medicinering för att slippa otäcka infektioner. Vanligtvis amputerar svansen sig självt om vävnaden dör, men i värsta fall kanske veterinär måste göra det.
Har han klämt svansen eller något?
Men om det inte blir värre (dvs sprider sig, blir sårigt osv) så behöver du inte ha någon brådska till vetten än. Håll det under uppsikt bara.
#5 Tack för svaret! Jo, jag tror också att det är nekros, har diskuterat lite med min kära mor om lille Fenders svans (hon jobbar inom äldrevården) och jag kan själv dra mig till minnes att jag sett svarta tår på äldre då jag praoade på IVA, så den svarta svanstippen beror nog på dålig blodcirkulation.
Jag har fått tag på min vet nu också, tyvärr kunde hon inte operera Nixon (kastrering) p.g.a. privata omständigheter. Är det någon här som har tips på en dundervetrinär i Göteborgsområdet (Västragötalandsregionen, vi kan låna bil om det behövs)? Ös på med bra tips!
//Tosca och Fender
Portfolio på Flickr

#6 Usch vad jag hade fel då, jag hakade mig upp på att han hade problem med att gå med baktassarna och hela köret. Lät som om han led. Ber om ursäkt för mitt "tips". Nu skäms jag. Det är så fel att skriva det jag skrev! Förlåt!