Jippi=)
För ett tag sen skrev jag om hur min lilla silver vägde för lite. Nu har jag skaffat bättre våg och gett dem mer mat som innehåller lite mer kalorier. (oroa er inte, det har även varit nyttig mat)
Dagens vägning:
Topas 2år 4 mån: 355g
Silver 2år 5mån: 430g
Earl 2år 5mån: 550g
Dalia 4mån 2v: 280g
Nu brjar det likna något=) Om ni vill, kommentera gärna om de ska väga mer. Jag vet att Silver bör väga lite mer, men han har gått upp över 100g på 1 månad vilket jag tycker är mirakulöst=) (Det har ju lite o göra med vågen också, att denna är bättre)
En annan sak är deras färger. Jag har läst på så mycket om jag kan om färgerna och det jag har kommit fram till är:
Topas champange hooded och hon har sånna röda ögon(?).
Silver: Ljus silvrig eubk (Han är grå-silvrig i pälsen, kan inte riktigt hitta vad hans färg är)
Earl: Ljus silvrig (jag vet inte vad han har för teckning, men han är fläckig (märkte det för 6 månader sen, då jag var tvungen att raka av pälsen lite, då han hade lus-ägg), Annars när han har hel päls ser han ut som någon form av agouti, fast har likadan färg på pälsen precis som Silver har allt i allo)
Dalia: Jag skickade in en bild tidigare då hon var mindre och var helsvart, vita tassar, vit rand på magen, vit spets på svansen, men en stor brun fläck på ryggen. Pälsen är nu svart med bruna och vita hårstrån över hela pälsen, och fortfarande samma vita teckning som förut.
Kan någon hjälpa mig med detta också?
På bild: Topas i gosehörnet=)

Jag kan inte hitta några bra bilder på silver eller Earl, för deras päls ser brunaktig ut på bilderna av någon anledning. Kommer ta nya så fort jag får tillbaka min digitalkamera. Hoppas ni förstår min förklaring på deras färg ändå.

Titta inte så mycket på hur mycket råttan väger, utan hur mycket hull råttan har och om den ser lagom tjock ut. En del råttor är små och del är stora. Jag hade en hona som vägde 250 gram som vuxen och hon var inte alls smal, bara väldigt liten i kroppen.
Kan du lägga in bilder på råttorna? Det blir lite lättare att veta vilka färger de har om man ser dem. :)

#3Jo men Silver var väldigt smal också, så han behövde gå upp i vikt. Earl behöver inte gå upp mer för han är en knubbis:P Silver är fortfarande smal om man jämnför med andra hanar, men han har fått lite kött på benen nu men det behövs nog en hel del mer:)
Jag lade in bild på Topas och Dalia, eller syns inte dem? Jag ska ta nya bilder på Earl och Silver för de bilder jag har är riktigt dåliga om man ska se färgen..=P
Som sagt, det är inte vikten man ska gå på utan hullet. En hane som väger 500g kan vara överviktig, men det är då en liten hane. På samma sätt kan en hane på 500 g vara väldigt tunn, men ändå ha en bra storlek i själva kroppen. En hane kan väga över 800g utan att vara tjock.
Det är så olika hur råttorna är i storleken så man ska inte gå efter vikten för mycket.
Ser du om Topas färg är tickad? Undrar nämligen om hon inte är silver fawn hooded, färgen ser lite för gul/orange ut för att vara champagne som ska vara ljust beige. Men det kanske är bilden som luras också. :)
Silver och Earl, kan de inte vara husky roan då? Blekningen hos roan gör att råttorna blir ljusa och silvriga med åldern. Men då borde de även ha en bläs i ansiktet. Blekningen kan ske ojämnt så de kan se lite fläckiga ut.
Dalia låter definitivt som en silver black eubk (förkortning s/ba eubk) svart rostar ofta och blir då brunaktig. Kanske var det bebispälsen/fällning som gjorde att hon såg lite fläckig och ojämn ut i färgen tidigare eftersom hon fortfarande är rätt ung.

#5 Den bilden på Topas är när hon är gammal så den har blekts lite. Den var lite mer klarare och färggladare innan. Det är just det jag faktiskt inte riktigt vet för champange och silver fawn och andra liknande ser nästan likadana ut för mig:/ Men hon var faktiskt mycket klarare i den färgen innan så det kan ju vara silver fawn som du säger:)
Silver och Earl vet jag att de inte är husky för de är bara vita på magen. Men kan de vara roan av annat också?
Dalia verkar vara den lättaste för du är den andra som säger att hon är det, fast den första sa att hon var missmark och jag antar det var för att jag nämnde den stora bruna fläcken hon hade på ryggen då:)
Silver är väldigt smal (han har inte cancer, det är redan kollat). Han har fått lite rundare mage nu, men han är fortfarande väldigt smal så han får nog äta mer:)
#5 & #3 Tack för era svar:)