Gnäll här!
Jag vill ta tag i detta nu efter många arga och missuppfattade kommentarer i trådar som leder till småbråk. Jag tycker att detta borde vara ett harmoniskt forum att snacka på. Alla som är här är råttägare eller råttintresserade, och ingen vet egentligen det bästa för råttan än råttan själv. Vi bör bara göra det bästa vi kan för råttan så den mår så bra som möjligt. Och vissa saker vet man själv inte och därför frågar någon annan som vet, och därför tycker jag att det är dåligt att trådar blir till småbråk utan att egentligen hjälpa någon.
Det är ingens fel att det blir dessa småbråken, men jag tycker att det inte borde ske på någon annans bekostnad som verkligen vill ha hjälp eller stöd om något.
Alla som är spända och arga och frustrerade kan ju släppa ut sin ilska i denna tråden, eller?
Jag börjar!
Jag har pratat med en tjej för några år sen som gick på min skola då, och hon släppte ut sin råtta i skogen för hon inte "orkade" längre. Detta gör mig fly förbannad även nu! Den lilla flickan hon släppte ut i skogen var inte mer än 8 månader. Hur ska hon kunna leva i skogen? Hon är ju ingen vildråtta, och jag är säker att denna illa-behandlade flickan inte levde länge. (Rest in peace).
Något ni vill gnälla över? De som inte ger sina råttor kött? De som har spinghjul i buren? Något hemskt ni varit med om? Snälla, istället för att blir frustrerade i trådar kan ni väl skriva om det som är frustrerande här och bara ge bra tips till andra utan att verka vara arga eller påhoppande på något sätt. Ett enda litet bråk kan ju förstöra bägge parternas dag! (Råttor kan faktiskt känna av om deras matte eller husse är arg, ledsen, sur, stressad och det kan påverka dem också så varför inte gå ifrån datan glad och lugn istället för frustrerad och stressad!?)
Härligt, underbar tråd Topaspearl. Jag hoppas verkligen en del avreagerar sig här nu. Det kan behövas.

Det jobbiga är att när man väl är arg så glömmer man nog bort att det finns en sån här tråd:P Men hoppas att många ändå kan få ut allt ur sitt system här och inte på andra trådar!=)

Hmm.. nått jag stör mig fruktansvärt mycket på just här är all den dubbelmoralen som finns. I ena stunden kan nån säga att en zooråtta är okej och i nästa kan det var helt fel.
Minns inte om det var här eller på zoonen nån kritiserade mig för att jag har en råtta som såldes som "sällskap eller ormmat".. Hon är den keligaste råtta jag nånsin haft och träffat så det gör mig rätt pissed..
bra tråd!

Blir förbannad när folk vrider på det man skriver. Spelar ingen roll hur många gånger man än förklarar vad man menar, dom har redan bildat sej sin uppfattning, dom läser ord man inte ens skrivit bara för att det skulle passa in i deras tro om personen bättre. Misstolkar & vrider på allt hejvilt!
Och sen alla uppfödare som tror dom vet allt; Ni vet kanske mycket, men det betyder inte att alla andra här inne är okunniga eller vet mindre. Ni är inte kung & drottning här inne. Ni är som oss; Ni har inte koll på allt.. Allt är inte svart eller vitt! Ni kan inte dömma en person utifrån 1 eller 2 inlägg. Ni vet inte allt om alla personer här inne. Och ni vet inte allt om alla råttor.
Ta åt sej den som känner att den vill/behöver/gör/känner sej träffat etc..
Kul tanke men jag är osäker på att den funkar… När någon är så otroligt säker på att dom har rätt och man kan visa på exempel efter exempel på hur FEL dom har men fortfarande så är det som att försöka diskutera med en gråsten… Det retar mig…
Jag vill ingen råtta något ont så om det föreligger en risk att det skulle kunna ske så vill jag in i det längsta försöka förhindra det. Om jag då, tillsammans med flera andra, blir dumförklarad för att man försöker hjälpa till så blir jag grinig ja… Vem blir inte det egentligen?
Ska man då låta de som är okunniga på den fronten men väldigt grälsjuka råda den som ställer frågan och gå hit in och gnälla av sig? Eller ska man ta det där problemet finns?
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#5 ta det där problemet finns.. Inget gnäll här gör situationen bättre för en råtta som inte har det bra..
Och blir personer sura och går till motattack när man informerar dom om en sak som är fel, som tex att råttans bur är för liten; ja då kan man verkligen börja undra vad som är fel..

#5 och #6 Jag menar mer att man kan skriva på ett mer civiliserat sätt på tråden så ingen tar illa vid sig. Om buren är för liten behöver man inte gnälla på personen. Vid enstaka tillfällen då en person helt klart och tydligen behandlar råttan fruktansvärt dåligt så tycker jag man borde gnälla på personen. Som t ex om hon tjejen som släppte ut råttan i skogen skulle ha skrivit om det här så skulle jag gett en rejäl utskällning, men jag menar om någon olykshändelse har hänt så är det lönlöst att gnälla i den tråden eller om buren är för liten borde man säga till personen att skaffa större bur, men inte gnälla. Denna tråden menade jag för att citera dorkey "avreagera sig". Dvs om något går dig på nerverna fastän det inte är ägarens fel eller inte egentligen är ett stort problem osv så kan man avreagera sig här. Jag menar inte att man ska sluta skälla ut personer som plågar sina djur eller behandlar dem riktigt illa. Men allt för ofta tycker jag att det blir bråk av något som går att lösa så himla enkelt så jag tänkte att man kan bli av med frustrationen genom att skriva. Det är ju terapi trots allt=)

#7 Och blir personer sura och går till motattack när man informerar dom om en sak som är fel,
Jag håller med dej.

En jag känner säger att hanar kan bo ensamma om man spenderar mycket tid med dem :S

#9 Jag vet ej om det är så bra att ha dom ensama,man kan ju aldrig ersätta en råtta hur mycket man än håller på med den som är ensam.Så jag tycker ej det är bra att ha dom ensamma (om det nu inte är måste pga olika anledningar vill säga),men det är bara min åsikt och så.Jag skulle aldrig ha en ensammen pga alla råttor behöver råttkontakt om man säger så.
Bra tråd!! Tycker också att det ær alldeles før mycket fjantgnæll istællet før konkreta råd! HJÆLP varandra istællet før att STJÆLPA… =)
Stor helgkram på er!