Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1370 ggr
Emouse
3

Irriterad!!

https://m.youtube.com/watch?v=ptvbKmHnc10 Tittade nyss på en video som gjorde mig både skrattretad (Hon har ingen aning om vad hon pratar om) och irriterad. Hon jämnför våra tama husdjur med vilda djur. "Råttor kan tillochmed ta självmord" Nej, den tar inte självmord om den mår bra och trivs! Skulle inte våra tamråttor vilja vara med oss, leka, gosa, ha oss som vänner så skulle vi aldrig tvinga tvinga dom till det. En hälsosam råtta med hälsosam mat, utevistelse och bra bur blir inte deprimerad. De TRIVS med oss! Annat jag störde mig var att hon tjabla om att vi aldrig mer ska köpa ett husdjur, självklart ska man inte stödja grossistavel men hon nämde inte alls den seriösa aveln eller något. Att vi inte var riktiga djurvänner för att vi har dom i bur. Hon pratar såsom att de lever hela sitt liv i en bur och aldrig kommer ut. Mina smådjur får lång utevistelse varje dag och jag tyckte själv att denna video var helt idiotisk. Ursäkta mitt språk men jag vart faktiskt riktigt irriterad. Klart att det inte är snällt mot något djur att leva sitt liv i en bur men dom kommer ju ut varje dag så vad är problemet? Hon har FEL syn på det hela enligt mig. Hon tänker på grossistavlade djur och inte på våra underbara husdjur! Jag tycker som jag tycker, du som du och hon som hon, alla tycker olika men såhär tyckte jag. Vad har ni för åsikter om videon?

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Gamemaster
0

Om hon tycker att en tamråtta ska springa ute i det fria så säger det allt om hennes kunskapsnivå! Inget att bry sig om…

Gambino19
0

jag har länge kollat på therese lindgren(intresse av smink/kläder) men när jag såg den här videon…asså pågud..de första hon sa var att hamstrarna har världens dåligaste liv!!!det stämmer inte!!!!!hamstrarna är ju med oss de får gå runt lite var som helst(ibland) vi gosar med de..det är ju inte som om vi bara står o tittar på den 24/7… blir så arg..jag håller helt med dig till 100%

Rånet
0

Älskar hur hon hackar ner på folk som har gnagare mest, har hon missat hela grejen med vad hundar och katter kan utsättas för? Jag menar jag står inte på hennes sida för fem öre, Men de finns ju faktiskt dem som har huskys i en 1:a inne i stan. Det är väll för fan lika illa det? :S Om man nu ska se det så.  Sen är det samma saker hon upprepar hela tiden, känns som att hon tappade argument efter 3 minuter. :/

Gambino19
0

blir så arg..DE DJUREN ÄLSKAR OSS!!!varför skulle de vara på oss leka med oss om de hatade oss..råttor visar om de nt mår bra!!!håller med er två!!

Gambino19
0

blir så jävla arg på therese!!!!!!! oj då en till sak..man kan släppa ut råttor i naturen antingen med sele eller om man håller koll på ,dem!! så där han therese fel med nästan allt hon säger!!

Emouse
0

Hon förlorade en prenumerant igår iallafall! Trodde att hon var lite smart, men ack så fel jag hade:) Fick ett litet utbrott efter jag såg videon så fick bara lov att skriva av mig lite.. Hon har prenumeranter som är 9-10 år och ger fel budskap om smådjur!

panini
1

"Hamstrar lever i en bur som är SÅHÄR liten!". För det första, alla hamstrar lever inte i så små burar, det är okunniga människor som håller djur på så lite bo-yta. Min Guldhamster bor i en bur på 110x50x50. Jag försöker göra det så naturligt för henne som möjligt med tjockt lager spån, Strömatning osv.  Och tydligen så ska hon bevisa att hon är mycket mognare än oss som inte håller med henne, genom att visa en bok. Liksom seriöst, väx upp.. Om man ens köper ett djur i en djuraffär så visar det på stor okunskap,  och hennes okunskap är helt fruktansvärd. Vet hon om att det finns vi som lägger ner hela våra själar i att få bort den här hemska industrin?! Som gör allt för våra djur och föder upp på rätt sätt? Fy satan vad arg jag är 

Det är väl inte ens kaniner hon visar? Det är väl harar. Och gud vad duktig hon är som tycker synd om sig själv över att hon ägt en kanin. Buhu säger jag bara, stackars dig.

Lika mycket som hon finner oss med "burdjur" idiotiska, finner jag hennes åsikt otroligt idiotisk och alla hennes okunskap verkligen skiner igenom.  Och hennes översittarteknik är ju fruktansvärd, liksom kliv av dina höga hästar och läs på lite.

Nej jag fattar inte riktigt grejen.  Hur naturligt tycker hon att våra större djur lever då? Som tex katter, hundar och hästar. Lever dom ett naturligare liv än våra smådjur? NEJ!

[kerstinthemilklover]
1

Jag har också sett videon men jag tycker att hon har sagt väldigt bra saker.

Hon säger ju en del saker som många av oss på RIF kan hålla med om. Zooindustrin är horribel och grossisthandeln är inte några djurvänner. 

Det är tragiskt med för små burar där djuren inte kan utföra sina naturliga beteenden. 

Jag har haft hamstrar i små burar när jag var liten och jag har även haft MÅNGA råttor.  Skulle jag skaffa råttor i dag skulle jag absolut inte vilja köpa råttor från zoobutiker och förvara de i små burar.
Istället skulle jag nog ha ett råtthus som liknar det råttboet som de hade på himleriket i Varberg för det var ju större och tillät råttorna att utöva sina naturliga beteenden istället för att anpassa sig till mitt mänskliga liv i en lägenhet. 

Jag tror inte att det är fel att reflektera på hur jag och många andra som kallar sig djurvänner förmänskligar sina djur och kanske utsätter de för övergrepp omedvetet. Bara för att det för mig är smidigt att bara ha två råttor i en bur av städtekniska själ så betyder det inte att jag gör rätt mot mina älskade råttor som egentligen trivs bättre i större flockar än vad jag orkar städa efter.

Nästa gång jag skaffar råttor så vill jag vara bättre och ta större hänsyn till djurens naturliga beteende.

myismyname
5

Klistrar in det jag skrev om denna video inne på marsvin.ifokus:

Rent spontant tänker jag bara att hon är en hycklare. Dubbelmoral så det bara skriker om det. Enligt hennes logik verkar det alltså vara helt okej att ha hund, katt och häst (eftersom hon inte räknar in dessa i "husdjur" i början av videon), medan man är en hemsk människa om man har djur i bur. Varför? Vad är egentligen skillnaden mellan att hålla ett marsvin i en bur eller en häst i en box/spilta/hage? Vad är skillnaden mellan att hålla en fågel i en voljär och en hund eller katt i en lägenhet? Alla husdjur är på något sätt "burdjur". Det handlar mest om storleken på och utformningen av "buren". En lägenhet eller en spilta är lika mycket en bur som en vanlig gallerbur är. För att härma hennes uttalanden kring burdjur och deras bottenströ: Vilken hund vill gå på laminatgolv egentligen? En hund är ju inte gjord för att gå på laminatgolv! Den vill springa i naturen!

Dessutom räcker det  med en snabb titt på hennes youtube-kanal för att se att hon själv använder smink som på ett eller annat sätt är djurtestat och att hon använder till exempel djurhårsborstar, medan hon samtidigt pratar om hur hemsk man är som människa om man håller djur i bur. Var tror hon att djurhåret till sminkborstarna kommer ifrån? Inte är det då från vilda djur som har fällt sina hårstrån här och där i naturen… Nej, de föds upp och fortsätter födas upp så länge människor stöder verksamheten genom att köpa borstarna. Hur rättfärdigar hon det? Hur kan det vara mer okej? Vad ger henne rätten att döma andra så mycket hårdare än hon dömer sig själv?

Jag orkar knappt lyfta det faktum att hon för fram sina åsikter på ett så himla otrevligt sätt att det inte är konstigt om många direkt vänder taggarna utåt.

Nej, jag är själv inte emot burdjur eller husdjur överhuvudtaget, så länge djuren behandlas väl och har en rymlig bur/hage/etc. att vistas i. Jag tror ärligt talat inte att ett husdjur med rymlig bur och möjlighet att komma ut och aktiveras dagligen mår dåligt. Jag har själv två råttor som sitter i bur (men får komma ut i lägenheten några timmar per dag). Det verkar inte gå någon nöd på dem. Nej, usch, jag blir bara irriterad av den där videon.

Tillägg: Tar tillbaka att hon använder djurhårsborstar. Hon verkar använda syntetborstar nu. Däremot använder hon fortfarande smink som inte är garanterat "cruelty free".

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

panini
0

#9 Riktigt bra skrivet!! 👍

myismyname
1

#10 Tack! 😃

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Emouse
1

#9 precis så jag menar!

Totiandbianca
1

Det jag tycker är fel är att man ser att hon inte har rätt kunskap för att vara så arg. Som när hon visar bilder på en vild guldhamster och sedan en dvärghamster , kallar iller för burdjur och typ verkar tro att alla har sina djur ensamma[utan kompis av samma art alltså].  Jag håller med om att många djur bor i allt för små burar men det hon inte tar upp är att det är många som inte alls har för små burar och som verkligen bryr sig om sina djur. Sen behöver kaniner t.ex inte ens bo i bur , man kan ha de frigående inomhus som en katt om man vill.

PetQueen
0

Det enda jag kan hålla med om är att det egentligen är fel att ha djur i fångenskap. MEN det jag syftar på är tiden då vi började ha djur som husdjur. Om vi inte hade börjat ha djur som husdjur i över huvudtaget hade alla djur varit vilda och levt fria precis som de velat, vilket jag verkligen hade önskat. MEN nu är det som det är och djur avlas i fångenskap hela tiden, därför måste någon ta hand om dom då det inte går att släppa ut ett husdjur i naturen utan att de dör inom kort. De är inte födda med samma instinkt som vilddjur och att bli behandlade av människor är deras natur. Ifall man har en stor bur, tar hand om de bra, låter de vara ute och springa på stor yta varje dag, ha tillgång till vatten och mat hela tiden och ha en bra inredning osv, tror jag att burdjur kan vara lyckliga och älska sin ägare. Det hon säger låter bara ologiskt och okunnigt.

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱

VampireGirlElvira
0

Blev väldigt chockad över videon. O_o Jag är mållös… Vet inte vad jag ska skriva…..

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

[MARWAKE]
2

Ahhh, jag vill bara skrika ut. Jag blir så irriterad. Hon vet väl inget om hur djuren har det? Jag är 12 och har en hamster. Alltså säger hon att jag är en djurplågare. Men hon vet väl inte hur min hamster bor? Eller att jag inte alls köpt den hos nån j**la grossist? Eller vad min hamster får för mat? Min hamster har ju fötts upp i bur och kommer antagligen dö i bur som hon sa. Men det tyder ju inte på att hon har ett dåligt liv. Jag tycker hon är OKUNNIG! Precis som #13 skrev: Det är stor skillnad på dvärghamster och Guldhamster. Dessutom tror hon att illrar bor i bur! Vad jag vet har man de som katter nästan. Kaniner behöver inte heller bo i bur. De kan vara lika frigående som katter. Edit: Men självklart tycker jag det är dåligt av folk som har för SMÅ burar till Sina djur. Sålänge det är en stor bur och djuret får komma ut då och då. Och att djuret har sällskap (bortsett från Guldhamster). Jag blir så arg, jag har massa annat jag skulle vilja skriva jag orkar bara inte…