Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 653 ggr
Minismyran
0

Problem!! Skendräktig?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag har tre råttorhonor, två äldre damer och en ny liten tjej på 7 veckor nu, ena av de äldre råttorna har tagit på sig en mammaroll för den nya lilla, jättegulligt och verkligen omsorgsfullt pysslar hon om henne men nu har det gått till överdrift! Lilla råttan får inte gå någonstans utan att tant Molli hämtar henne i nackskinnet helatiden till sitt "bo" som hon gjort. Sen sitter hon på lilla stackarn i flera timmar, lyckas hon rymma blir hon hämtad igen! Är rädd att hon inte kommer få i sig tillräckligt med mat och vatten om hon aldrig får gå någonstans. Har matat dom direkt i boet nu. När jag sticker ner handen där så bet Molli mig lite!! (de gick inte hål) Men det är INTE likt henne! Är hon skendräktig eller vad?! Vad kan jag göra?

mieeow
0

Jag har aldrig hört om det beteendet förut, och det känns väldigt konstigt eftersom ungen ändå är 7 veckor. Jag tänker att det inte är bra för en 7 veckors bebis att behöva ligga stilla och begränsas sådär när de i den åldern ska ha fullt upp med att upptäcka och utforska världen. 

Jag vet inte vad det kan bero på, men jag skulle nog försöka sära på dem, kanske ha Molli ensam några timmar för att se hur det blir. Och låta den lilla lära känna den andra äldre råttan och vara ifred ett tag. Om det inte blir bättre så får du kanske hitta en annan kompis till antingen ungen eller den vuxna, så du kan ha råttorna i två flockar. 

Att Molli biter är ju inget gott tecken, jag tänker på att honor som fått ungar och är väldigt osäkra eller instabila kan börja bitas. Hmm.. skumt det här. Men börja med att sära på dem, i alla fall för ett tag tror jag är bra.

R4ttus
0

Hur går det? Kan inte så mycket om honors mammabeteende, men puttar så någon mer insatt kanske kan ser detta.

Minismyran
1

Jo de var värrst under en dag bara sen lugnade hon ner sig! Även den andra äldre råttan hämtade lillråttan någon gång. Men nu har dom helt slutat. Jag försörde boet som Molli hade byggt så hon kom av sig lite i beteendet.

mieeow
0

#3 skönt att det har blivit bättre! och intressant att det hjälpte att förstöra boet, kan vara ett bra tips ifall det händer någon annan i framtiden :)